Biotaide / Muotoilualat 1.vsk. (4op)
Toteutuksen tunnus: UTAK0120V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 28.01.2026 - 13.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 22
- Koulutus
- Muodin ja tekstiilisuunnittelun koulutusohjelma
- Opettajat
- Heidi Pietarinen
- Vastuuopettaja
- Jaana Erkkilä-Hill
- Ryhmät
-
KUVO1-R1Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R1
-
KUVO1-R2Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R2
-
AVM1Audiovisuaalisen mediakulttuurin ko 1.vuosikurssi
-
GRA1Graafisen suunnittelun ko 1. vuosikurssi
-
TM1Muotoilun 1. vuosikurssi
-
MUTE1Muoti ja tekstiilisuunnittelu 1. vuosikurssi
- Opintojakso
- UTAK0120V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida suunnitteluprosessia, joka voi syntyä kuuntelemalla, näkemällä, tuntemalla tai muilla tavoilla havainnoimalla ja olemalla vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.
- arvioida omaa roolia ja menetelmävalintoja biotaiteen kontekstissa.
- arvioida missä kulkevat elävää materiaalia hyödyntävän biotaiteen rajat tai millaista tietoa jää tieteellisen tutkimustyön ulkopuolelle?
Toteutustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja prosessiportfolio. Portfolion tulee sisältää: valokuvia ja/tai videoita prosesseista ja näytteitä.
Opetusprofiili: LÄHI
Suoritustavat
28 tuntia luento-opetus, harjoitustehtävät ja 80 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisältö
Biotaiteen muuttaminen poikkitieteellisten ja -taiteellisten menetelmien kautta tiedoksi ja taiteelliseksi ajatteluksi.
Oppimateriaalit
- Bardt, C. (2019). Material and Mind. Massachusetts Institute of Technology. The MIT Press.
- Berger. E., Mäki-Reinikka, K., O’Reill, K.y, Sederholm, H.(eds.), (2021). Art as we don´t know it. Aalto Univeristy and Bioartsociety. Helsinki. https://shop.aalto.fi/media/filer_public/6c/aa/6caa756a-bab7-4d9b-a5f1-07dd1bc171be/aaltoartsbooks_art_as_we_dont_know_it.pdf
- Bennett, J. & Kilpeläinen, T. (2020). Materian väre: Olioiden poliittinen ekologia. Also in English: Bennet, J. (2009). Vibrant matter.
- Escobar, A. (2018). International Institute of Social Studies (IISS) Lecture. https://www.youtube.com/watch?v=Kl4TuUjoiU8
- Grant, M. & de Peyer, O. & Imlach, H. & Pietarinen, H. & Bovermann, T. & Yoncha, A. & Sandgren, N. (2020). Field Notes – The Heavens. https://bioartsociety.fi/projects/field-notes-the-heavens/posts/hab-blog; .
- Härkönen, Heidi, Ballardini, Rosa, Pietarinen, Heidi, Sarantou, Melanie, 2023. Nature’s Own Intellectual Creation: Copyright in Creative Expressions of Bioart. Nuart Journal. https://nuartjournal.com/pdf/issue-7/11_NJ7-Harkonen.pdf
- Kamen, R. (2018). Art-Based Research in the Natural Sciences. Teoksessa Handbook of arts-based research. The Guilford Press.
- Lapworth, A. (2016). Theorizing bioart encounters after Gilbert Simondon. Theory, Culture & Society, 33(3), 123-150.
- Mononen, S. (2020). Taidetta elämästä, ajasta, katoamisesta ja hajoamisesta – Haastattelussa Antero Kare. Niin & Näin, nro. 104, 1 / 2020, 32-37.
- Pasanen, A. & Berger E. (2020). Field_Notes – The Heavens. Taiteiden ja tieteiden välistä kenttätyötä subarktisella alueella. Niin & Näin, nro. 104, 1 / 2020, 68-73.
- Pietarinen, Heidi, Miettinen, S., & Sarantou, M. (2022). Biotaidetta tarkasteleva laboratorio. Tahiti, 12(3), 111–120. https://doi.org/10.23995/tht.121885
- Pietarinen, Heidi and Qureshi, Amna: Life Between Art and (Reindeer) Blood. Ruukku Journal. http://ruukku-journal.fi/
- Pietarinen, Heidi, (2021). The Reddish Orange – Ruskie. In Documents of Socially Engaged Art. Ed. Raphael Vella & Melanie Sarantou. InSEA. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/DocumentsOfSociallyEngagedArt_web.pdf
- Pietarinen, Heidi & Timonen, Eija, (2021). The Flying Ants and the Beauty of Ice. In Art-Based Methods for Decolonising Participatory Research. Routledge. New York. https://www.taylorfrancis.com/chapters/oa-edit/10.4324/9781003053408-14/flying-ants-beauty-ice-heidi-pietarinen-eija-timonen
- Tenetz, A. (2020). Valoa hangella – Elämää käsittelevä taide. Niin & Näin, nro. 104, 1 / 2020, 27-31.
- Vaage, N. S. (2016). What Ethics for Bioart? Nanoethics, 10(1), 87-104.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Sisällyttää tyydyttävät todisteet tutkimuksesta ja loppuesitys, joka osoittaa kyvyn työskennellä melko itsenäisesti.
- Tyydyttävä näyttö työpajaan osallistumisesta, aktiivisesta osallistumisesta ja kuulusteluista. Todisteet taidoista tai tiedoista, joita sovelletaan monitieteisessä kontekstissa.
- Tutkimustaitojen tyydyttävä käyttö biotaiteen kontekstissa.
- Lopputyön esityksen laatu, vaikuttavuus ja tarkoituksenmukaisuus tyydyttävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Sisällyttää riittävän hyvät todisteet tutkimuksesta, konseptien kehittämisestä ja itsenäiseen työskentelykykyyn osoittava merkittävä loppuesitys.
- Kohtuullisen hyvä näyttö työpajaan osallistumisesta, aktiivisesta osallistumisesta ja kriittisestä pohdinnasta ja kyseenalaistamisesta. Kohtuullinen tai hyvä todiste asiantuntijataidoista ja tiedoista, joita sovelletaan asianmukaisesti monitieteisessä kontekstissa
- Kohtuullista tai hyvää tutkimustaitojen käyttöä biotaiteen kontekstissa
- Lopputyön esityksen laatu, vaikuttavuus ja tarkoituksenmukaisuus kohtalaisen hyvään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Sisällyttää todisteita tutkimuksesta, konseptien kehittämisestä ja ison loppuesityksen, joka osoittaa selkeästi kyvyn itsenäiseen työskentelyyn.
- Vahva näyttö työpajaan osallistumisesta, aktiivisesta osallistumisesta ja kriittisestä pohdinnasta ja kyseenalaistamisesta. Vahvaa näyttöä asiantuntijataidoista ja tiedoista, joita sovelletaan asianmukaisesti monitieteisessä kontekstissa.
- Tutkimustaitojen käyttäminen suunnittelun asioiden ymmärtämisen edistämiseksi biotaiteen kontekstissa.
- Työn loppuesityksen laatu, vaikuttavuus ja tarkoituksenmukaisuus, jota tukee opiskelijan tiedon artikulaatio havainnollistamaan panostetun työn vahvuutta.