Siirry suoraan sisältöön

Soveltava harjoittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: LKAS3123V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 29.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan maisteriohjelma
Opettajat
Outi Kyrö-Ämmälä
Ryhmät
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
Opintojakso
LKAS3123V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea moninaisten oppijoiden oppimista, kasvua, kehitystä ja hyvinvointia
- luoda tarkoituksenmukaisia ja koherentteja toimintamalleja ja oppimisympäristöjä oppilaiden yksilölliset oppimisen ja kasvun tarpeet huomioiden
- kohdata oppijat empaattisesti ja toimia aktiivisesti ryhmän toiminnallisuutta ja yksilöiden hyvinvointia ja osallisuutta edistäen
- toimia ryhmän pedagogisena johtajana ja kehittää osallistavaa toimintakulttuuria
- kokeilla, arvioida ja luoda itselleen ominaisia toimintatapoja erilaisissa toimintaympäristöissä, mikä rakentaa pohjaa ammatilliselle kasvulle jatkuvasti kehittyvässä perusopetuksessa
- suunnitella työnsä opetus- tai toimintasuunnitelman pohjalta ja koulun/organisaation kehittämistoiminnan keskeiset linjaukset huomioiden
- jäsentää ja toteuttaa oppimis- ja opetusprosessin kokonaisuutena (suunnittelu, toteutus ja arviointi) lähiympäristön mahdollisuudet huomioiden
- osaa nähdä jatkuvan ammatillisen kehittymisen merkityksellisyyden kiinteänä osana opettajan työtä
- suunnitella ja ohjata oppimista oppijoiden laaja-alaista osaamista monipuolisesti kehittäen
- soveltaa innovatiivisesti pedagogisia lähestymistapoja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- toteuttaa tiimi-/yhteisopetusta, jossa keskeistä on vastuun ja pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen sekä reflektiivinen dialogi
- nähdä tutkiva opettajuus koulun/organisaation toiminnan kehittämisen näkökulmasta toiminta- tai kehittämistutkimuksellista otetta soveltaen
- arvioida ja kriittisesti reflektoida kokemuksiaan ammatillisen kasvunsa ja koulun kehittämisen näkökulmasta sekä osaa asettaa omat ammatillisen kehittymisen jatkotavoitteensa
- luoda toimintasuunnitelman oman henkilökohtaisen hyvinvoinnin edistämiseksi tuleva opettajaura huomioiden

Toteutustavat

- Harjoittelu (opetusprofiili harjoittelupaikan kanssa tehtävän sopimuksen mukaisesti; yleensä LÄHI)
- Koulussa suoritettavassa harjoittelussa opetustilanteita yhteensä vähintään 30 tuntia, lisäksi opiskelija osallistuu harjoittelupaikan toimintaan luokan lukujärjestyksen tai organisaation työjärjestyksen mukaisesti työaikasäädösten puitteissa
- Opiskelijan valitseman kokeilu-/kehittämistoiminnan suunnittelu ja toteutus
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Harjoittelunohjaajan ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen

Opiskelija etsii itse harjoittelupaikkansa ja ohjaajan, jolla on opettajan kelpoisuus ja joka sitoutuu ohjaamaan harjoittelua.
Ohjatun harjoittelun voi suorittaa myös kansainvälisinä opintoina ulkomailla ja halutessaan myös jatkaa sitä kahden kuukauden pituiseksi harjoitteluksi (LKAS3114 Comparative Professional Experience 5 op).

Suoritustavat

- Työskentely harjoitteluohjaajan työparina opiskelijan itsensä valitsemana ajankohtana ja itsensä valitsemassa harjoittelupaikassa
- Harjoittelun kesto on neljä viikkoa ja se sisältää päätoimista työskentelyä harjoittelupaikassa jokaisena arkipäivänä.
- Opetus- ja oppimistilanteiden ja oman toiminnan dokumentointi ja reflektointi harjoittelupäiväkirjassa
- Kokeilu-/kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja dokumentointi posterissa
- Opetusportfolion laatiminen
- Osallistuminen harjoittelupaikan ohjaajan ohjaukseen
Täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä on kirjattuna Moodlen työtilassa.

Sisältö

OPPILAANTUNTEMUS: monenlaisten oppijoiden tukeminen
OPPIMISEN TUKI: oppilaan oppimisprosessin kokonaisvaltainen tukeminen
OPPIMISILMAPIIRI: empaattinen kohtaaminen ja aktiivisuus oppilaiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä
OPPILASRYHMÄ: pedagoginen johtajuus
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: Harjoittelupaikan opetettavien oppiaineiden pedagoginen sisältötieto
OPETUKSEN SUUNNITTELU: kehittäminen suunnittelutyön pohjana
OPETUKSEN TOTEUTUS JA ARVIOINTI: oppimisprosessi tietyssä kontekstissa ja ammatillisuuden kehittäminen
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: osaaminen kehittäminen
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: innovatiivisuus pedagogisten lähestymistapojen soveltamisessa
YHTEISOPETTAJUUS: tiimiopetus, vastuun ja pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen, dialogisuus
TUTKIVA OPETTAJUUS: toiminta- tai kehittämistutkimuksellisen otteen soveltaminen
REFLEKTOINTI: kokemusten kriittinen reflektointi ammatillisen kasvun ja koulun kehittämisen näkökulmasta sekä omien ammatillisen kehittymisen jatkotavoitteiden asettaminen ja hyvinvointi opettajan työn kontekstissa

Oppimateriaalit


  • Eriksson, P & Koistinen, K Monenlainen tapaustutkimus 2005. 951-698-123-2

  • Haataja, Anita K. Siinä pitäs pomottaa itteään... : Tapaustutkimus vastuuseen kasvamisesta alkuopetusluokassa. 2014. 978-952-484-760-5

  • Rytisalo, M. & Kinnunen, T. 2023. Huokauksia luokasta. WSOY. 978-951-049-426-2.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson vastuuopettaja antaa suoritusmerkinnän harjoittelun ohjaajan allekirjoittaman suorituskortin perusteella.

HYVÄKSYTTY

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:
HYVÄ VUOROVAIKUTUSKYKY TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
HYVÄT KOGNITIIVISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
HYVÄT SOSIOEMOTIONAALISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja osaa mukauttaa, säädellä sekä ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa


TÄYDENNETTÄVÄ

Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä ja/tai ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.


HYLÄTTY

Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja osaamistavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.

Esitietovaatimukset

Kasvatustieteen kandidaatin tutkinto ja ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvä edeltävä harjoittelu (LKAS3122 Syventävä harjoittelu) täytyy olla suoritettuna ennen kuin voi ilmoittautua Soveltavaan harjoitteluun.

Lisätiedot

Kasvatustieteen kandidaatin tutkinto ja ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvä edeltävä harjoittelu (Syventävä harjoittelu) täytyy olla suoritettuna ennen kuin voi ilmoittautua Soveltavaan harjoitteluun.

Ilmoittaudu soveltavaan harjoitteluun vasta sen jälkeen, kun olet suorittanut syventävän harjoittelun.

Siirry alkuun