Tiedon tuottaminen kasvatustieteissä (3op)
Toteutuksen tunnus: KYLE0210V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 29.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.10.2025 - 14.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Roosa Karvonen
- Ryhmät
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
-
AIKO4Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
-
KASKO4Kasvatustiede 4. vuosikurssi
-
MEDI4Mediakasvatus 4. vuosikurssi
-
ERIASI1Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
-
YHDENVERT4Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
-
KEKA4Kestävyyskasvatuksen ko 4. vuosikurssi
- Opintojakso
- KYLE0210V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lukemista, kirjoittamista ja tiedonmuodostusta akateemisena toimintana
- Osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä (tiedeviestintä)
- Ymmärtää, miten tietoa koskevat käsitykset kehystävät empiiristä tutkimusta
- tuntee ja osaa arvioida erilaisia kasvatustieteellisä tiedon tuottamisen tapoja
- Saa rohkeutta osallistua keskusteluun kriittisenä lukijana ja akateemisen yhteisön jäsenenä
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 3 (Luennot)
Luennot 8h, itsenäinen yhteisöllinen ryhmätyöskentely 12h, itsenäinen työskentely 60h
Suoritustavat
Opintojakson suorittamiseksi opiskelija osallistuu luennoille (8h), sekä itsenäiseen yhteisölliseen ryhmätyöskentelyyn (12h). Lisäksi opiskelija työstää oppimispäiväkirjan, jossa hyödynnetään luentojen sisältöjä ja opintojakson materiaaleja. Oppimisympäristönä on Moodle.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä ja osallistutaan ajankohtaiseen kasvatustieteellistä tietoa ja tutkimusta koskevaan keskusteluun. Opintojaksolla tutustutaan myös tekoälyn haasteisiin ja mahdollisuuksiin tiedon tuottamisessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali annetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opetusprofiili: HYBRIDI 3 (Luennot)
Luennot 8h, itsenäinen yhteisöllinen ryhmätyöskentely 12h, itsenäinen työskentely 60h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.