Matematiikka, esi- ja alkuopetus (3op)
Toteutuksen tunnus: LAER0129V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 02.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.01.2026 - 21.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Pekka Muotka
- Anna-Maija Partanen
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
- Opintojakso
- LAER0129V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin lopussa opiskelija osaa
- kuvailla ajattelun taitoja ja miten niitä voidaan harjoitella.
- kuvailla pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit.
- operoida vaivatta luonnollisten lukujen laskutoimituksilla.
- selittää kymmenjärjestelmän periaatteen.
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita matematiikan esi- ja alkuopetuksessa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen matematiikan opetuskokonaisuuden 5 – 8 vuotiaille
- kuvailla sopusoinnussa perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa oman opetusnäkemyksensä matematiikassa.
- ratkaista vaativia ongelmia myös luovin toteutuksin innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
15 h harjoituksia
33 h yhteisöllinen työskentely: Opetuskokeilu 17 h, ohjelmointiprojekti 9 h, ryhmätehtävät 7 h
32 h itsenäinen työskentely: Luentojen reflektointi 8 h, Esseen kirjoittaminen 24 h
Suoritustavat
Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin, harjoituksia syventävien tai ennakkohtehtäviänä tehtävien ryhmätehtävien ja ohjelmointiprojektin tekemistä sekä materiaalipaketin laatimista. Kurssi arvioidaan esseen perusteella.
Sisältö
- Esimatemaattiset taidot ja niiden harjoittelu.
- Lapsen lukukäsitteen kehittyminen.
- Pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit
- Kymmenjärjestelmä ja peruslaskutoimitukset sekä niiden opettaminen.
- Geometrian ja mittaamisen peruskäsitteet ja niiden opettaminen.
- Ohjelmointi alkuopetuksessa.
- Matematiikka esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa.
- Tärkeitä periaatteita opetettaessa matematiikkaa 5 – 8 vuotiaille.
Oppimateriaalit
Oppaita
- Hakkarainen, A., Merenvainio, L., & Varga-Neményi ry. (2022). Ihan pihalla: Matematiikkaa ulkona (1. painos.). Varga-Neményi ry.
- Ikäheimo, H. & Aalto, A. (2010). Opi matematiikkaa leikkien esi- ja alkuopetuksessa, Oy Opperi Ab 2010
- Junttila, J. & Ristola, K. (2011). Näppituntuma – alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti. Oulun Matikkamaa, Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/nappituntuma-alkuopetuksen-matematiikkaa-toiminnallisesti
- Junttila, J. & Ristola, K. (2012). Näppituntuma 2. lk – alkuopetuksen matematiikkaa toiminnallisesti. Oulun Matikkamaa, Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/nappituntuma-alkuopetuksen-matematiikkaa-toiminnallisesti
- Kajetski, T. & Salminen, M. (2009). Matikasta moneksi, Toiminnallista matematiikkaa varhaiskasvatuksesta esiopetukseen, Lasten keskus Oy
- Kangas, J. & Vartiainen, J. (2019). Ohjelmoinnin ABC varhaiskasvatuksessa, Helsingin yliopisto 2019 http://hdl.handle.net/10138/301730
- Korhonen, S., Pietilä, J. & Ristola, K. Tutkien ja tuumaillen – esiopetuksen matematiikkaa syksystä kevääseen, Oulun kaupunki
- Lukuja liikkuen, tavuta touhuten -materiaalia: https://lukujaliikkuen.fi/varhaiskasvatus-matikka/
- Metsämatematiikkaa alkuopetukseen http://rakkaudestaopeiluun.blogspot.com/2016/11/metsamatematiikkaa-alkuopetukseen.html
- Mononen, R., Aunio, P., Korhonen, J., Tapola, A., & Väisänen, E. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
- Kaasinen, A., & Myllyniemi, U. toim. (2023). Ulkona opettamisen käsikirja. PS-kustannus. (s. 319-330)
- Salminen, M. & Varama, M-T. (2012) Heureka! Oivaltavaa matematiikkaa esi- ja alkuopetukseen, SanomaPro
- ThinkMath-materiaalia: https://blogs.helsinki.fi/thinkmath/tietopalvelu/matematiikka/
Asiakirjoja:
- Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/esiopetuksen-opetussuunnitelmien-perusteet
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
- Rovaniemen kaupungin esiopetussuunnitelma https://www.rovaniemi.fi/Asiointikanavat/Rovaniemen-kaupungin-esiopetuksen-opetussuunnitelma/9e45a06d-6aa2-42d4-83ca-c29bee6b13be
- Rovaniemen kaupungin perusopetuksen opetussunnitelma https://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=562870ad-48f7-4d5c-8f84-fca981e393ed
- Lapin yliopiston harjoittelukoulun perusopetuksen opetussuunnitelma 2016, Opetus vuosiluokilla 1-2 https://www.ulapland.fi/FI/Yksikot/Harjoittelukoulu/Opetus/Opetussuunnitelma
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0
- Jokin osa-alue puuttuu kurssin suorittamisesta, kaksi tai useampi esseen osa-alueista puuttuu tai ei käsittele ohjeiden mukaisia aiheita.
1
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita, mutta niukasti.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita.
2
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä niukasti kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat suurimmalta osin sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa jonkun esimerkin siitä, miten ne toteutuvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuus painottuu oppaisiin, tai tieteellisiä artikkeleita on niiden joukossa vain yksi.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
4
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa artikkelia, joista yksi on tieteellinen artikkeleita.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa innovatiivisia esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa tieteellistä artikkelia.
- Omia aitoja kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä relevanttiin kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kattavan kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueet ja osaa antaa relevantteja esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.