Siirry suoraan sisältöön

Matematiikka, esi- ja alkuopetus (3op)

Toteutuksen tunnus: LAER0129V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 02.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.01.2026 - 21.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Pekka Muotka
Anna-Maija Partanen
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
Opintojakso
LAER0129V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin lopussa opiskelija osaa
- kuvailla ajattelun taitoja ja miten niitä voidaan harjoitella.
- kuvailla pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit.
- operoida vaivatta luonnollisten lukujen laskutoimituksilla.
- selittää kymmenjärjestelmän periaatteen.
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita matematiikan esi- ja alkuopetuksessa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen matematiikan opetuskokonaisuuden 5 – 8 vuotiaille
- kuvailla sopusoinnussa perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa oman opetusnäkemyksensä matematiikassa.
- ratkaista vaativia ongelmia myös luovin toteutuksin innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI
15 h harjoituksia
33 h yhteisöllinen työskentely: Opetuskokeilu 17 h, ohjelmointiprojekti 9 h, ryhmätehtävät 7 h
32 h itsenäinen työskentely: Luentojen reflektointi 8 h, Esseen kirjoittaminen 24 h

Suoritustavat

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin, harjoituksia syventävien tai ennakkohtehtäviänä tehtävien ryhmätehtävien ja ohjelmointiprojektin tekemistä sekä materiaalipaketin laatimista. Kurssi arvioidaan esseen perusteella.

Sisältö

- Esimatemaattiset taidot ja niiden harjoittelu.
- Lapsen lukukäsitteen kehittyminen.
- Pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit
- Kymmenjärjestelmä ja peruslaskutoimitukset sekä niiden opettaminen.
- Geometrian ja mittaamisen peruskäsitteet ja niiden opettaminen.
- Ohjelmointi alkuopetuksessa.
- Matematiikka esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa.
- Tärkeitä periaatteita opetettaessa matematiikkaa 5 – 8 vuotiaille.

Oppimateriaalit

Oppaita





Asiakirjoja:




Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0
- Jokin osa-alue puuttuu kurssin suorittamisesta, kaksi tai useampi esseen osa-alueista puuttuu tai ei käsittele ohjeiden mukaisia aiheita.

1
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita, mutta niukasti.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita.

2
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä niukasti kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat suurimmalta osin sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa jonkun esimerkin siitä, miten ne toteutuvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuus painottuu oppaisiin, tai tieteellisiä artikkeleita on niiden joukossa vain yksi.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

4
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa artikkelia, joista yksi on tieteellinen artikkeleita.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa innovatiivisia esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa tieteellistä artikkelia.
- Omia aitoja kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä relevanttiin kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kattavan kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueet ja osaa antaa relevantteja esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Siirry alkuun