The Arctic and Working Life (4cr)
Code: KKAS2148V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 15.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.09.2025 - 12.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Sirpa Purtilo-Nieminen
- Pigga Keskitalo
- Course
- KKAS2148V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa kasvatusalan arktisen toimintakentän erityislaatuisuutta ja tuntee kasvatustieteilijöiden erilaisia työnkuvia
- osaa arvioida omaa asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä osana ammatillista osaamista ja työelämävalmiuksia myös yhteiskunnallisessa kontekstissa
- osaa suunnitella ja suunnata omia opintojaan sekä on harjoitellut itseohjautuvaa vuorovaikutusta asiantuntijaroolissa.
Execution methods
Ennakkotehtävät ja materiaalit oppimisympäristössä: luentotallenne, kurssikirjallisuus ja verkkokeskustelu, itsenäinen työskentely 30 h
Aloitustapaaminen 4 h ja haastattelutehtävä: itsenäinen ja parityöskentely 50 h
Esseetehtävä, itsenäinen työskentely 23 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 3
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennolle ja kurssin oppimistehtävien suorittaminen. Kurssi sisältää kolme osiota:
1) Arktisuus ja koulutuksen sekä työelämän kysymykset: luentotallenne, ennakkotehtävä ja verkkokeskustelu, jotka suoritetaan kurssin aluksi.
2) Kasvatustieteilijä ja työelämä: aloitustapaaminen ja haastattelutehtävään ohjeistus. Oppimistehtävä on parityönä toteutettava työelämässä toimivien kasvatustieteilijöiden haastattelu sekä haastattelun pohjalta tehdyn työnkuvan esitystallenne ja toisten esitysten verkkokommentointi.
3) Kasvatustieteilijän portfolioon liittyvä esseetehtävä: omaa asiantuntijuutta reflektoidaan hyödyntäen kurssimateriaalia, kirjallisuutta ja työelämähaastatteluita.
Content
Kurssilla perehdytään arktisuuden erityispiirteisiin ja työelämään kasvatusalan näkökulmasta. Lisäksi opiskelijat tutustuvat kasvatusalan asiantuntijuuden kehittymiseen kasvatustieteilijöiden työnkuvien ja käytännön toimintakentän avulla. Kurssitehtävässä reflektoidaan omaa asiantuntijuutta ja ammatillista osaamista.
Location and time
1. osio: kurssi käynnistyy ma 22.9., Moodle-työtila avautuu, luentotallenteen (Pigga Keskitalo) katsominen ja ennakkomateriaaliin perehtyminen 22.9. – 28.9., verkkokeskustelu 29.9. – 5.10.
2. osio: aloitusluento ja tehtävien ohjeistus (Sirpa Purtilo-Nieminen) ma 6.10. Itsenäinen parityöskentely haastattelutehtävän parissa alkaa, esitykset ja kommentoinnit 3.11.- 30.11. (viikot 45-48)
3. osio: itsenäinen työskentely, reflektoivan esseetehtävän kirjoittaminen ja sen palautus 12.12. mennessä
Arviointi ja opettajan palaute Moodleen 22.12.
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ ei vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys kasvatustieteilijöiden työkentästä on haparoivaa eikä asiantuntijuuden kehittymisen prosessia ole ymmärretty. Oman asiantuntijuuden kehittymisen reflektointia ei ole tehty. Kirjallisessa tehtävässä ei ole hyödynnetty lähteitä ja tieteellisen kirjoituksen perusasiat puuttuvat. Muita oppimistehtäviä ei ole tehty.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tunnistavan kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä kysymyksiä. Omaa asiantuntijuutta ja sen kehittymistä kuvaillaan. Suoritus on toteava ja luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Lähteitä on käytetty niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu. Muut oppimistehtävät on tehty.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja ymmärtää asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä kysymyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa asiantuntijuuttaan ja sen muotoutumista hyödyntäen asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä näkökulmia. Suoritus on päättelevä. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu ajoittain. Muut oppimistehtävät on tehty.
Assessment criteria, good (3)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteilijöiden työkenttää ja työtehtäviä monipuolisesti. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen yksilöllisenä ja yhteisöllisenä prosessina. Kirjallisessa tehtävässä opiskelija tarkastelee ja reflektoi omaa ammatillista kehittymistään myös asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvän teoreettisen tiedon avulla. Suoritus on soveltava. Lähteitä on käytetty melko laajasti ja kirjallinen tehtävä on kirjoitettu noudattaen jokseenkin johdonmukaista tieteellisen kirjoittamisen tyyliä. Muut oppimistehtävät on tehty.
4 Kurssisuoritus osoittaa, että opiskelijalla on laaja ja monipuolinen kokonaiskuva ja ymmärrys kasvatustieteilijöiden työtehtävistä ja työkentästä. Kirjallinen työ osoittaa taitoa soveltaa asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvää käsitteistöä ja teorianmuodostuksen rakenteita sekä malleja myös oman ammatillisen kehittymisen reflektoinnissa. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Lähteitä on käytetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen. Muut oppimistehtävät on tehty.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja työkenttää monipuolisesti ja laajasti. Kirjallinen työ osoittaa taitoa analysoida ja soveltaa asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvää käsitteistöä ja teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja myös oman ammatillisen kehittymisen reflektoinnissa. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus. Lähteitä on käytetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen. Muut oppimistehtävät on tehty.
Assessment criteria, approved/failed
Muiden oppimistehtävien arviointi:
Hyväksytty: oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty: oppimistehtäviä ei ole suoritettu, tai täydennettäväksi arvioitua oppimistehtävää ei ole täydennetty.
Further information
Opiskelijapalaute kerätään opintojakson päätyttyä SPARK-palautelomakkeella. Opettaja antaa arvosanakohtaisen yleispalautteen ja yksilökohtaisen tarkemman palautteen, jos tehtävää pitää täydentää. Opintojaksolla on käytössä myös vertaisarviointi.