Siirry suoraan sisältöön

Koulutusjärjestelmät ja -politiikat (4op)

Toteutuksen tunnus: KKAS2131V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 26.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Opettajat
Tommi Wallenius
Ryhmät
KASKO2
Kasvatustiede 2. vuosikurssi
KEKA2
Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
Opintojakso
KKAS2131V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- syventää tietämystään suomalaisen koulutusjärjestelmän rakenteesta, toimijoista ja kehityslinjoista
- hahmottaa lainsäädännön, rahoituksen ja informaatio-ohjauksen mekanismeja koulutuksessa
- kykenee hahmottamaan suomalaista koulutusjärjestelmää kansainvälisessä koulutuksen kentässä
- saa valmiuksia arvioida kriittisesti globalisaation ja talouden yhteyksiä sekä niiden merkitystä suomalaisen koulutuspolitiikan ja koulutuksen sisällöissä

Toteutustavat

Luento-opetus 10 h, itsenäinen työskentely 90 h. Opintojaksolla on käytössä oma Moodle-sivusto.
HYBRIDI 3

Suoritustavat

Opintojakso suoritetaan ryhmätyönä (2–4 hlöä). Ryhmätyössä perehdytään ajankohtaiseen koulutuspoliittiseen ilmiöön, jota tarkastellaan kurssilla opittujen käsitteiden ja teemojen avulla. Kirjallisen raportin (noin 10 sivua) lisäksi ryhmät koostavat raportistaan esitystallenteen. Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa katsomistaan esityksistä oppimiskoosteen.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan koulutuspoliittisten toimijoiden roolia ja merkitystä niin globaalilla, kansallisella kuin paikallisella tasolla. Suomalaisen koulutusjärjestelmän ja koulutuspolitiikan tunnuspiirteitä eritellään kriittisesti kansainvälisessä kontekstissa. Tarkastellaan ajankohtaisia koulutuspoliittisia keskusteluja sekä pohditaan tulevaisuuden haasteita koulutuksen tasa-arvolle.

Oppimateriaalit

Muu opintojaksolla ilmoitettava ryhmätöiden tekoa tukeva oheiskirjallisuus, mm.:



Blossing, U., Imsen, G. & Moos, L. 2014.  The Nordic Education Model: 'A School for All' Encounters Neo-Liberal Policy.



Lingard, B. & Rizvi, F. 2010. Globalizing education policy.


Opetusmenetelmät

Kurssi alkaa luentoviikolla, jonka aikana muodostetaan pienryhmät. Kurssin loppuosa toteutuu Modlessa. Ryhmätyöt palautetaan loppusyksystä Moodleen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.

Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.

Siirry alkuun