Finnish language and Literacy (6cr)
Code: LAPE1513V24-3003
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 27.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 03.11.2025 - 09.10.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Outi Kallionpää
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä LO1-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä POM25 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
POM25POM25
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Group Exercise 3
- Group Exercise 4
- Group Exercise 5
- Course
- LAPE1513V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
pystyy integroimaan oppiaineen sisällöistä mielekkäitä ja tavoitteellisia kokonaisuuksia
osaa innostaa oppilaita heitä kiinnostavan lasten- ja nuortenkirjallisuuden pariin ja soveltaa erilaisia tapoja opettaa lasten- ja
nuortenkirjallisuutta
hallitsee luku- ja kirjoitustaitojen jatkumon opettamisen peruslähtökohdat ja osaa hyödyntää erilaisia luku- ja kirjoitustaitojen
opetusstrategioita ja menetelmiä
pystyy opettamaan kielitietoa motivoivasti ja monipuolisesti
hallitsee draamakasvatuksen perusteet ja osaa hyödyntää toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan
on tietoinen suomi toisena kielenä -opetuksen perusteista
osaa liittää kielitietoisuuden, monilukutaidon ja erilaiset mediat saumattomaksi osaksi opetustaan
Execution methods
Opetusprofiili LÄHI
Kontaktiopetus 2 op 54 h
Yhteisöllinen työskentely 2 op 54 h
Yksilöllinen työskentely 2 op 54 h
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen sekä annettujen yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Content
Sisältö:
suomen kieli ja kirjallisuus -oppiaineen ominaispiirteet ja opetussuunnitelma
kielitiedon perusteet ja pedagogiikka
luku- ja kirjoitustaitojen jatkumo ja niiden opetusmenetelmät
kirjallisuuden opetus alakoulussa ja sanataidepedagogiikka
draamakasvatuksen perusteet ja toiminnalliset opetusmenetelmät
suomi toisena kielenä -opetuksen perusteet
monilukutaito, kielitietoisuus ja mediat osana oppiaineen opetusta
Materials
- Opettajan kurssilla jakama materiaali
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Helsinki.
- Maunu N. & Airaksinen R. (2003) Toiminnallinen kielenoppiminen. Otava ISBN 9789511362296
- Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Toim. Liisa Tainio, Maria Ahlholm, Satu Grünthal, Sirke Happonen, Riitta Juvonen, Ulla Karvonen ja Sara Routarinne (http://hdl.handle.net/10138/316123). Verkkokirja, ladattavissa vapaasti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
(0) Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
(1) Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
(2) Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään niitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
(3) Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa asian ymmärtämistä mutta siinä saattaa olla pieniä, yksittäisiä puutteita.
(4) Suorituksesta välittyy tehtävänannon mukainen monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva ilman mainittavia puutteita
Assessment criteria, excellent (5)
(5) Suorituksessa on monipuolinen kokonaisuus, joka osoittaa asian erinomaista hallintaa. Se on ehjä kokonaisuus, jossa on myös omaa oivallusta ja kriittistä otetta.
Further information
Palaute kurssilla kerätään Spark-kyselylomakkeella kurssin puolivälissä ja lopussa. Puolivälipalautteen vastapalaute annetaan yleispalautteena kirjallisesti ja loppupalaute käsitellään viimeisellä luentokerralla keskustelumuodossa. Numerolla arvioitavista kirjallisista töistä annetaan tekstipalaute ja suullisista tehtävistä annetaan suullinen palaute sekä tapauskohtaisesti vertaispalaute. Opiskelijoiden on mahdollista antaa sekä Moodle-alustalle ja suullisesti myös jatkuvaa kurssipalautetta. Palautteeseen vastataan henkilökohtaisesti vähintään viikon sisällä palautteen antamisesta.