Skip to main content

Finnish language and Literacy (6cr)

Code: LAPE1513V24-3003

General information


Enrollment
12.08.2025 - 27.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
03.11.2025 - 09.10.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Outi Kallionpää
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä POM25 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
POM25
POM25
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Group Exercise 3
Group Exercise 4
Group Exercise 5
Course
LAPE1513V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

 pystyy integroimaan oppiaineen sisällöistä mielekkäitä ja tavoitteellisia kokonaisuuksia

 osaa innostaa oppilaita heitä kiinnostavan lasten- ja nuortenkirjallisuuden pariin ja soveltaa erilaisia tapoja opettaa lasten- ja
nuortenkirjallisuutta

 hallitsee luku- ja kirjoitustaitojen jatkumon opettamisen peruslähtökohdat ja osaa hyödyntää erilaisia luku- ja kirjoitustaitojen
opetusstrategioita ja menetelmiä

 pystyy opettamaan kielitietoa motivoivasti ja monipuolisesti

 hallitsee draamakasvatuksen perusteet ja osaa hyödyntää toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan

 on tietoinen suomi toisena kielenä -opetuksen perusteista

 osaa liittää kielitietoisuuden, monilukutaidon ja erilaiset mediat saumattomaksi osaksi opetustaan

Execution methods

Opetusprofiili LÄHI

Kontaktiopetus 2 op 54 h
Yhteisöllinen työskentely 2 op 54 h
Yksilöllinen työskentely 2 op 54 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen sekä annettujen yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Content

Sisältö:

 suomen kieli ja kirjallisuus -oppiaineen ominaispiirteet ja opetussuunnitelma

 kielitiedon perusteet ja pedagogiikka

 luku- ja kirjoitustaitojen jatkumo ja niiden opetusmenetelmät

 kirjallisuuden opetus alakoulussa ja sanataidepedagogiikka

 draamakasvatuksen perusteet ja toiminnalliset opetusmenetelmät

 suomi toisena kielenä -opetuksen perusteet

 monilukutaito, kielitietoisuus ja mediat osana oppiaineen opetusta

Materials


  • Opettajan kurssilla jakama materiaali

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Helsinki.

  • Maunu N. & Airaksinen R. (2003) Toiminnallinen kielenoppiminen. Otava  ISBN 9789511362296

  • Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Toim. Liisa Tainio, Maria Ahlholm, Satu Grünthal, Sirke Happonen, Riitta Juvonen, Ulla Karvonen ja Sara Routarinne (http://hdl.handle.net/10138/316123). Verkkokirja, ladattavissa vapaasti.



 


Assessment criteria, satisfactory (1)

(0) Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
(1) Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
(2) Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään niitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

(3) Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa asian ymmärtämistä mutta siinä saattaa olla pieniä, yksittäisiä puutteita.
(4) Suorituksesta välittyy tehtävänannon mukainen monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva ilman mainittavia puutteita

Assessment criteria, excellent (5)

(5) Suorituksessa on monipuolinen kokonaisuus, joka osoittaa asian erinomaista hallintaa. Se on ehjä kokonaisuus, jossa on myös omaa oivallusta ja kriittistä otetta.

Further information

Palaute kurssilla kerätään Spark-kyselylomakkeella kurssin puolivälissä ja lopussa. Puolivälipalautteen vastapalaute annetaan yleispalautteena kirjallisesti ja loppupalaute käsitellään viimeisellä luentokerralla keskustelumuodossa. Numerolla arvioitavista kirjallisista töistä annetaan tekstipalaute ja suullisista tehtävistä annetaan suullinen palaute sekä tapauskohtaisesti vertaispalaute. Opiskelijoiden on mahdollista antaa sekä Moodle-alustalle ja suullisesti myös jatkuvaa kurssipalautetta. Palautteeseen vastataan henkilökohtaisesti vähintään viikon sisällä palautteen antamisesta.

Go back to top of page