Skip to main content

Ethical Epistemologies of Tourism Knowledge (5cr)

Code: YMAT0317V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 20.10.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.10.2025 - 05.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 100
Degree programmes
Toursim
Teachers
Soile Veijola
Teacher in charge
Soile Veijola
Course
YMAT0317V24

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ks, yllä kohta "aika ja paikka"

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja selostaa erilaisia objektiivisuuskäsityksiä ja pohtia kriittisesti länsimaisen tieteen ja tieteellisen ilmaisun rajoja
- analysoida ja pohtia mittareiden rakentamista, käyttöä ja vaikutuksia matkailun vaikutuksia arvioitaessa ja suunnattaessa
- tunnistaa, mitä yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen metodologialla tarkoitetaan
- suunnitella omaa tutkimustaan metodologisesti johdonmukaisella ja eettisesti tietoisella tavalla
- arvioida tieteellisiä julkaisuja lukiessaan myös niiden metodologista koherenssia.
.

Execution methods

Opetusprofiili: HYBRIDI 3, mutta kaikkia luentoja ei tallenneta.

Content

- Läpinäkyvät objektiivisuudet
- Länsimaisen tieteen ontologis-epistemologis-metodologiset rajat
- Matkailuvaikutusten mittarit
- Tieteellisen kirjoittamisen arvot ja säännöt
- Tieto ja tietäminen metodologisena ja eettisenä kysymyksenä

Location and time

Kurssikirjallisuus on tutustuttavissa Moodlessa 13.10. alkaen eli 2 viikkoa ennen ensimmäistä luentoa

Kontaktiopetus Teamsissa maanantaisin iltapäivällä kl 16-18 tai 14-16

27.10. kl xxxx Läpinäkyvät objektiivisuudet (Teams)
3.11. kl xxx Länsimaisen tieteen rajat (Teams)
10.11. kl xxx Tieteellisen kirjoittamisen arvot ja säännöt (Teams)
17.11. kl xxxx Matkailuvaikutusten mittarit ja arviointimenetelmät (Teams)

Viikkotehtävät annetaan luentojen päätteeksi ja suoritetaan Moodlessa kyseisen luentoviikon torstaihin mennessä. Opettaja ja muut kurssilaiset antavat palautetta niistä Moodlessa ko. viikon perjantain aikana.

Viikot 48-49 24.11-5.12. Oppimiskokemuksen kertausyhteenveto E-examissa
Vko 50 8-12.12. E-exam-tenttien tarkistus ja kurssisuoritukset
Tammikuu 2025 Mahdollisuus tentin uusimiseen 2.-10.1.2026.

Materials

Kurssikirjallisuus jaetaan kurssin alussa.


Teaching methods

-luennot ja viikkotehtävät Moodlessa
-e-exam -tentti oppimiskokemuksesta

Exam schedules

Viikot 48-49 24.11-5.12. Oppimiskokemuksen kertausyhteenveto E-examissa
Vko 50 8-12.12. E-exam-tenttien tarkistus ja kurssisuoritukset
Tammikuu 2025 Mahdollisuus tentin uusimiseen 2.-10.1.2026.

Completion alternatives

-Kurssilla on tarjolla vain yksi ja sama suoritusmuoto kaikille
-Osallistuminen verkkoluentoihin tapahtuu Teamsin kautta
-Luentojen kuuntelemisen voi korvata lisätehtävillä
-Viikkotehtävien tekeminen tapahtuu Moodlessa
-Luentoja ei tallenneta
-Kurssikirjallisuus on luettava itse, sitä ei summata opettajan luentodioissa
-Tekoälyn käyttö kielletty, koska kurssilla opiskellaan itse lukemista, kirjoittamista, jäsentämistä ja argumentointia – kurssilla ei siis opeteta tekoälyä vaan itseä

Student workload

• Kurssin edellyttämä työmäärä riippuu sekä aiemmasta opiskeluhistoriasta että mahdollisuuksista varata hidasta ja keskeytymätöntä lukuaikaa kurssikirjallisuuden parissa opetusperiodin aikana. Kurssin suorittaminen onnistuu sekä pienemmällä että suuremmalla ajallisella panostuksella: koko arvosteluskaala on käytössä, eivätkä kurssin ydinkäsitteet ole rakettitiedettä.

-Itsenäistä työskentelyä 135 r, luentoja 8 t

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Ei suoriudu kurssin tehtävistä eikä ymmärrä kurssin tavoitteita eikä sisältöjä, eikä kykene soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa kirjoittamalla tekstiä, joka liittyy kurssikirjallisuuteen (ja mahdollisesti luentoihin).

Välttävä (1): Välttävä suoriutuminen kurssin tehtävistä osoittamalla ymmärtävänsä jonkin verran kurssin tavoitteista ja sisällöistä sekä kykenemällä soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa auttavasti kirjoittamalla tekstiä epäjohdonmukaisella metodologisella otteella ja hyvin ohuella yhteydellä kurssikirjallisuuteen (ja mahdollisesti luentoihin).

Tyydyttävä (2): Tyydyttävä suoriutuminen kurssin tehtävistä osoittamalla ymmärtävänsä jotkut kurssin tavoitteet ja sisällöt sekä kykenemällä jossain määrin soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa kirjoittamalla metodologisesti pääosin epäjohdonmukaista tekstiä jonkinasteisessa vuorovaikutuksessa kurssikirjallisuuden (ja mahdollisesti luentojen) kanssa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Hyvä suoriutuminen kurssin tehtävistä osoittamalla ymmärtävänsä kurssin tavoitteet ja sisällöt pääosin sekä kykenemällä soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa kirjoittamalla eettisesti pohtivaa ja metodologisesti pääosin johdonmukaista tekstiä vuorovaikutuksessa kurssikirjallisuuden (ja mahdollisesti luentojen) kanssa.

Kiitettävä (4): Kiitettävä suoriutuminen kurssin tehtävistä osoittamalla ymmärtävänsä hyvin kurssin tavoitteet ja sisällöt sekä kykenemällä soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa kirjoittamalla eettisesti pohtivaa ja metodologisesti johdonmukaista tekstiä kriittisessä vuorovaikutuksessa kurssikirjallisuuden (ja mahdollisesti luentojen) kanssa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Erinomainen suoriutuminen kurssin tehtävistä osoittamalla ymmärtävänsä erinomaisesti kurssin tavoitteet ja sisällöt sekä kykenemällä soveltamaan niitä omaan ajatteluunsa ja argumentointiinsa kirjoittamalla eettisesti tarkkanäköistä ja metodologisesti johdonmukaista tekstiä kriittisessä ja luovassa vuorovaikutuksessa kurssikirjallisuuden (ja mahdollisesti luentojen) kanssa.

Qualifications

Kandidaatin tutkinto, amk-tutkinto

Further information

Palautetta kerätään opiskelijoilta kurssin päättävän e-exam -tentin avulla ja opiskelijat saavat henkilökohtaista palautetta sekä viikottain teksteilleen että kurssin päätteeksi. .

Go back to top of page