Globaalikasvatuksen teoria & tutkimus (5op)
Toteutuksen tunnus: GKAS3414V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 31.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.04.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- englanti
- Opettajat
- Partow Izadi
- Opintojakso
- GKAS3414V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on perehtynyt tulevaisuudentutkimukseen ja systeemiteoriaan globaalikasvatuksen kannalta relevantista näkökulmasta
- kykenee muotoilemaan ja esittämään käytännöllisiä ja tieteellisiä kysymyksiä sekä osaa harjoittaa kriittistä ja itsenäistä ajattelua tutkiessaan kasvatustieteen relevanssia kestävälle ja inklusiiviselle globaalille kehitykselle.
- on tutustunut globaalikasvatuksen ja monikulttuurisuuden tutkimuskenttään ja on tietoinen epätuttujen kulttuurikontekstien tutkimiseen liittyvistä eettisistä pulmista.
- osaa soveltaa toimintatutkimuksen malleja ja käytäntöjä toteuttaakseen globaalikasvatuksen kannalta relevantteja tutkimus- ja kehityshankkeita.
Toteutustavat
- Luennot: 16 h
- ryhmäkeskustelut: 4 h
- itsenäinen työskentely: 110 h.
- aktiivinen osallistuminen luentoihin/harjoituksiin (1 op) hyv./hyl.
- henkilökohtainen oppimispäiväkirja (2 op) 1-5/hyl.
- ryhmäessee (2 op) 1-5/hyl
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin
- kirjallisuuden opiskelu
- esseen laatiminen (pareittain tai pienryhmissä)
- oppimispäiväkirjan laatiminen (yksin).
Sisältö
- Katsaus globaalikasvatuksen tutkimuskenttään
- tulevaisuudentutkimus sekä yleinen systeemiteoria ja sen peruspostulaatit
- kasvatuksen rooli tulevaisuutta rakentavana yhteiskuntavoimana
- kasvatustieteen mahdollisuudet vastata kasvatuksen yhteiskunnalliseen tehtävään
- globaalikasvatuksen sekä monikulttuurisuuden tutkimuksen eettinen pulma
- toimintatutkimus ja oppivan tutkimuksen kenttä kasvatuksen, koulujen ja paikallisyhteisöjen systemaattisen kehittämisen työkaluina.
Oppimateriaalit
Ks.
Opetusmenetelmät
Ks. <http://ktk.ulapland.fi/globaleducation/GKAS3414>
Kansainvälisyys
Ks. <http://ktk.ulapland.fi/globaleducation/GKAS3414>
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Suoritus on hyvin rajoittunut ja pintapuolinen; siinä käsitellään asioita irrallisesti ja yksipuolisesti; se sisältää lukuisia virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on rajoittunut ja vastaa heikosti tehtävänantoa; siinä käsitellään asioita yksipuolisesti; se sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä haetaan kokonaiskuvaa, mutta siinä on puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä muodostuu kokonaiskuva; siinä on hyvin vähän puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus on eheä ja kattava kokonaisuus, joka soveltaa asioita monipuolisesti tai sijoittaa ne eri konteksteihin; se osoittaa kriittistä ajattelua ja itsenäistä oivallusta; teksti on hyvin kirjoitettu.
Esitietovaatimukset
kurssit GKAS3411-GKAS3413 (poikkeuksista voidaan neuvotella).