Projektiosa III LO3-RYHMILLE (Käsityö, Katsomusaineet, Historia, Yhteiskuntaoppi, Matematiikka) (2op)
Toteutuksen tunnus: LAPE2033V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.02.2025 - 04.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.10.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Sanna Takaluhta
- Anu Köngäs
- Pekka Muotka
- Ville Yliaska
- Miia Hast
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä C (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä D (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Harjoitusryhmä C
- Harjoitusryhmä D
- Opintojakso
- LAPE2033V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä
• Osaa soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti
• Osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet
• Tietää, miten tietokoneettoman tekemisen ja ohjelmoinnin harjoitteiden avulla voidaan ikätason mukaisesti kehittää oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua.
• Osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä.
• Osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa
• Osaa pelillistää historian ja yhteiskuntaopin sisältöalueita
•Osaa kriittisesti arvioida ja perustella, miten katsomusaineet voivat rikastuttaa monialaista oppimista, ja tukea oppilaiden henkilökohtaista ja kulttuurista kasvua
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Suurryhmäopetus 8 h
Pienryhmäopetus 32 h
Yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 28 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen, pienryhmäopetukseen sekä yhteisölliseen työskentelyyn. Kurssin oppimistehtävien tekeminen. Kurssin aikana toteutetun projektin suunnittelu, tuotteen tai teoksen valmistaminen sekä esittely.
Sisältö
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden pedagogista sisältötietoa.
• Monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön sisältöalueiden pelillistäminen.
• Ohjelmointi perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ohjelmoinnillinen ajattelu, tietokoneettomat harjoitteet, alakouluun sopiviin graafisiin ohjelmointiympäristöihin tutustuminen ja niissä sovellettavat hyvät ohjelmointikäytänteet, ohjelmoinnin opetusmateriaaleja sisältäviin nettisivuihin tutustuminen, ohjelmoinnin ja/tai elektronisen laiterakentamisen avulla toteutettu käytännön ongelman ratkaisu.
• Ammattitaitoinen käsityön uusia teknologioiden käyttö soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Elektroniikan peruskäsitteet, komponentit ja erilaiset kytkennät
• Innovatiivinen ja taidokas sähkö- ja elektroniikan laiterakentelu elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali sekä ajankohtaisia artikkeleita.
- Mykkänen, J. & Liukas, L. (2014). Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa. Ladattu 1.12.2023 sivustolta https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf
- Innokas-verkoston ja LUMA-keskusten kotisivut
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetuksen tai yhteisölliseen työskentelyyn ei toteudu, kurssitehtäviä puuttuu tai projektityön toteutus on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen on toteutunut, kurssitehtävät on suoritettu.
Projektin toteutus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa että opiskelija;
• osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä,
• soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti,
• osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet,
• osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä,
• osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa,
• osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa,
• osa pelillistää historian, yhteiskuntaopin, sekä katsomusaineiden sisältöalueita.
Lisätiedot
HUOM! LO3 -ryhmä suorittaa projektiosan III 2 opintopisteen laajuisena ja POM24 suorittaa sen 2,5 opintopisteen laajuisena.
TÄLLE TOTEUTUKSELLE EI TARVITSE ERIKSEEN ILMOITTAUTUA, VAAN OPISKELIJA LISÄTÄÄN TOTEUTUKSELLE PROJEKTIOSAN II ILMOITTAUTUMISTEN PERUSTEELLA OPINTOTOIMISTON TOIMESTA. OPISKELIJA KUULUU MOLEMMASSA PROJEKTIRYHMÄSSÄ SAMAAN HARJOITUSRYHMMÄÄN. LISÄTIETOJA TARVITTAESSA: ktk.hallinto@ulapland.fi