Skip to main content

Pedagogical seminar III (1cr)

Code: LAPE3105V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 11.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.10.2025 - 05.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Teachers
Ulla Kemi
Reetta Pahtaja
Tuija Turunen
Groups
POM24
POM24
Course
LAPE3105V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa:
- hahmottaa kokonaisuuksia ja jäsentää tietoa todellisuuteen ja ympäröivään maailmaan kuuluvaksi sekä tiedonala- että ilmiölähtöisesti
- suunnitella ja hankkia valmiuksia monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen harjoittelussaan yhteisopettajuutena laaja-alaista osaamista edistäen
- hahmottaa kodin- ja koulun välisiä kasvatuskumppanuuden mahdollisuuksia
- kuvailla fenomenologisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa fenomenologiaa tutkivana opettajana
- työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä
- analysoida opintojaksolla ja monialaisessa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä kriittisen reflektion tasolla
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat ja ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI
Seminaarityöskentely:
- Kontaktiopetusta 12h: Luentoja 7h ja pienryhmätyöskentelyä 5h
- Itsenäistä yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä: 11h
- KKAS2145V24 Kasvatus ja hyvinvointi -opintojakson luennot (4h) ja niihin sekä Harjoittelukoulun hyvinvoinnin vuosikelloon pohjautuva harjoitustehtävä.

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn
- Fenomenologian tehtävä
- Oman tietokäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen

Content

- Tiedonala- ja ilmiölähtöisyys opetuksessa
- Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja opetuksen eheyttäminen
- Kodin ja koulun yhteistyö
- Kokemuksellinen oppiminen fenomenologisena ilmiönä ja fenomenologisen tutkimuksen soveltaminen opettajan työssä
- Hyvinvointi yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä, hyvinvoinnin kokemisen mekanismit ja hyvinvointia edistävät tekijät

Materials

Cantell, H. 2015. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. PS-kustannus.  



Karttunen, R. 2022. Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen. Fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista. Jyväskylän yliopisto. https://www.jyu.fi/edupsy/fi/tohtorikoulu/kasvatustieteiden-tohtoriohjelma/valmistuneet-vaitoskirjat/978-951-39-8999-6_vaitos_2022_02_19.pdf 



Laine, T. (2015) Miten kokemusta voidaan tutkia? Fenomenologinen näkökulma. Teoksessa R. Valli & J. Aaltola, J. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (4. uud. p.). PS-kustannus, 29-50. 



Østergaard, E., Dahlin, B. & Hugo, A.  (2008) Doing phenomenology in science education: a research review, Studies in Science Education, 44:2, 93-121, DOI: 10.1080/03057260802264081 



Peltonen, I-M. 2021. MOKista oppiin. PS-kustannus. 



Perttula, J., & Latomaa, T. (2005). Kokemuksen tutkimus: Merkitys, tulkinta, ymmärtäminen. Dialogia. 



Rauhala, L. 1983. Ihmiskäsitys ihmistyössä. Gaudeamus. 


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen

Qualifications

- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I
- LKAS2113 Ainedidaktinen harjoittelu
- LKAS2102 Pedagoginen seminaari II

- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot: perusosat (48,5 op) ja projektiosat (7,5 op)

- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa LAPE0022 Monialaisen harjoittelun kanssa

Further information

LUKA-opiskelijat valitsevat LUKA-ryhmän. Muut luokanopettajaopiskelijat valitsevat ryhmän A, B tai C oman toiveen mukaan ja opettaja vahvistaa lopulliset ryhmät.

Go back to top of page