Skip to main content

Pedagogical seminar I (2cr)

Code: LKAS1102V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 14.10.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.11.2025 - 13.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Teachers
Ulla Kemi
Reetta Pahtaja
Tuija Turunen
Teacher in charge
Reetta Pahtaja
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Group Exercise 3
Group Exercise 4
Course
LKAS1102V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa:
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina.
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä sekä pedagogista toimintaa ja tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa.
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa etnografiaa tutkivana opettajana.
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden lähtökohtia.
- Työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä.
- analysoida opintojaksolla sekä Orientoivassa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään kuvailevan reflektion tasolla.

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI

Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 22h: Luentoja 10h ja pienryhmätyöskentelyä 12h

Harjoittelukouluun ja omaan harjoitteluluokkaan tutustuminen: 10h

Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 22h

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman ihmiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Etnografian tehtävä
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen

Content

- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Opetussuunnitelma koulutyötä ohjaavana asiakirjana
- Ihmis- ja oppimiskäsitykset
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tiedonhankinta, analyysi ja etiikka opettajan työssä

Materials

Keltikangas-Järvinen, L. 2011. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY. 



Keltikangas-Järvinen, L. 2019. Ujot ja introvertit. WSOY. 



Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E.  & Tolonen, T., toim. 2007. Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino. 



Marttila, M. 2016. Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus. Jyväskylän yliopisto. 



Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus. 



Rantala, T. 2005. Oppimisen iloa etsimässä: Kokemuksen etnografiaa alkuopetuksessa. Lapin yliopisto.  



Äärelä, R. 2016 ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Lapin yliopisto. 


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen

Qualifications

- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin ja opettajuuteen orientoituminen -opintojaksolle

- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoivan harjoittelun kanssa

Go back to top of page