Matkailun suunnitteluteoriat (5op)
Toteutuksen tunnus: YMAT0320V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 05.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Monika Luthje
- Soile Veijola
- Ryhmät
-
YMATsyvMatkailututkimus syventävät opinnot
- Opintojakso
- YMAT0320V24
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely viikoittain 1.9.-19.9.2025. Luennot viikolla 39 (22.-26.9.2025). Itsenäinen työskentely 29.9.-5.10.2025.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja suunnittelutieteiden väliset erot ja tehtävät
- kuvailla erilaisia suunnitteluteorioita
- soveltaa erilaisia suunnitteluteorioita matkailukehittämiseen ja -rakentamiseen
- analysoida ja vertailla eri suunnitteluteorioita teoreettisella tasolla
- jäsentää ja sovittaa yhteen suunnittelun sosiaalisia, kulttuurisia, ekologisia ja taloudellisia tavoitteita kestävän, sensitiivisen ja oikeudenmukaisen lopputuloksen varmistamiseksi
- arvioida matkailua koskevien hankkeiden suunnitteluprosesseja vastuullisuuden näkökulmasta.
Sisältö
Suunnittelutieteiden rooli suhteessa perustutkimukseen ja soveltavaan tutkimukseen; tunnetuimmat suunnitteluteoriat; vaihtoehtoiset suunnitteluteoriat; perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen anti suunnittelutyölle matkailun infrastruktuurien kehittämisessä; vastuullisten suunnitteluprosessien työkalut ja kriteerit.
Aika ja paikka
Itsenäinen kirjallisuuden lukeminen ja viikotehtävien tekeminen alkavat Moodlessa 1.9.2025. Kaikki tehtävät palautetaan viimeistään 5.10.2025. Kurssi suoritetaan verkossa.
Oppimateriaalit
Veijola, Soile toim. 2023. Matkailunkestävä Suomi? Vastuullinen suunnittelu kulttuuri- ja luontoympäristöissä. SKS Tietolipas 283. Helsinki.
Rahmafitria, Fitri, Philip L. Pearce, Hera Oktadiane, and Heru P. H. Putro. 2020. Tourism planning and planning theory: historical roots and contemporary alignment. Tourism Management Perspectives 35 100703. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100703
Sekä muuta myöhemmin ilmoitettavaa kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kaikille samana suoritusmuotona, joka käynnistyy neljän viikon flipped classroom -jaksona (opiskelijat tutustuvat kurssin kirjallisuuteen viikkotehtävien avulla). Näiden tukena on kolmannesta viikosta alkaen kolme luentoseminaaria (4 tuntia + 2 x 3 tuntia), joiden yhteydessä käydään läpi kurssikirjallisuudesta opittua. Viimeisen eli viidennen työviikon aikana työstetään kokonaisvaltainen itsereflektointiteksti aiempien viikkojen opiskelun pohjalta. Mikäli viikkotehtäviä on jäänyt tekemättä tai ne halutaan tehdä uudestaan palautteen pohjalta, sekin tehdään viimeisellä viikolla. Jos luennoille ei osallistuta, niiden sijasta tehdään ylimääräisiä tehtäviä itsenäisesti kirjallisuuden parissa. Luentoseminaarit pidetään Teamsissa kuvayhteydet auki, niitä ei nauhoiteta eikä luentomateriaaleja jaeta. Tekoälyn käyttö tehtävien suorittamiseksi ei ole sallittua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 125 t. Luennot 9-10 t.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelijan suoritus ei ilmennä opintojakson tavoitteena olevan osaamisen minkäänasteista hallintaa.
Välttävä (1): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen välttävää hallintaa. Hänellä on argumentaatiossaan muutamia näkökulmia ja hän hyödyntää tieteellisiä lähteitä, mutta hyvin harvoja. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä ole kriittinen.
Tyydyttävä (2): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tyydyttävää hallintaa. Hänellä on argumentaatiossaan muutamia näkökulmia ja hän hyödyntää tieteellisiä lähteitä, mutta suppeasti. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä ole kriittinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen hyvää hallintaa. Hän on argumentaatiossaan moninäkökulmainen ja hyödyntää tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä välttämättä ole erityisen kriittinen.
Kiitettävä (4): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen kiitettävää hallintaa. Hän on argumentaatiossaan kriittinen ja moninäkökulmainen ja hyödyntää useita tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen erinomaista hallintaa. Hän on argumentaatiossaan tieteellisellä tavalla kriittinen ja moninäkökulmainen ja hyödyntää ja keskusteluttaa useita tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti.
Lisätiedot
Palaute opiskelijoilta kerätään itsereflektiopaperissa ja jokainen opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä viikkotehtävien että lopullisen kurssiarvioinnin yhteydessä.