Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen matkailuliiketoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: MATY212V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 06.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 28.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Markku Vieru
Vastuuopettaja
Linda Tallberg
Ryhmät
YMATperus
Matkailututkimus perusopinnot
Opintojakso
MATY212V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija vastuullisen matkailun liiketoiminnan käsitteisiin ja periaatteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua
- tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät
- kuvata matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta
- esitellä strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI. Luentoja, harjoituksia ja workshop-työskentelyä.

Suoritustavat

Tentit

Sisältö

- Matkailun kysyntä ja tarjonta
- Yhteiskuntavastuu
- Strategia
- Vastuullinen johtaminen
- Vastuullinen markkinointi
- Vastuullinen laskentatoimi

Opetusmenetelmät

Intensiivijakso, lähiopetus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua. Opiskelija ei osaa tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät. Opiskelija ei kykene kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta eikä esitellä strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle.

Välttävä (1): Opiskelija osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua suppeasti ja pintapuolisesti. Opiskelija osaa tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät puutteellisesti. Opiskelija kykenee kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta puutteellisesti ja esitellä strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle heikosti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua suppeasti. Opiskelija osaa tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät pintapuolisesti. Opiskelija kykenee kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta suppeasti ja esitellä strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua. Opiskelija osaa tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät. Opiskelija kykenee kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta ja esitellä strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle.

Kiitettävä (4): Opiskelija osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua kattavasti. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät. Opiskelija kykenee sujuvasti kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta ja esitellä monipuolisesti strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija osaa esitellä vastuullisen matkailun liiketoiminnan osana yritysten yhteyskuntavastuukeskustelua kattavasti ja kriittisesti. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa matkailun kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat tekijät. Opiskelija kykenee sujuvasti ja perusteellisesti kuvaamaan matkailun liiketoiminnan avainkäsitteitä kuten johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi vastuullisuuden kannalta ja esitellä hyvin monipuolisesti strategisen, taktisen ja operatiivisen johtamisen tasot ja niiden merkityksen yritysjohtamiselle.

Siirry alkuun