Siirry suoraan sisältöön

Seminaari ja kandidaatin tutkielma (8op)

Toteutuksen tunnus: UKUV1506-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.02.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.05.2025 - 30.04.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 40
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Katri Kauppala
Tea Tuiskuvaara
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 Tea Tuiskuvaara (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 Katri Kauppala (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 Antti Stöckell (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO3-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R1
KUVO3-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R2
SOVE3
Soveltava kuvataide 3. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 Tea Tuiskuvaara
Harjoitusryhmä 2 Katri Kauppala
Harjoitusryhmä 3 Antti Stöckell
Opintojakso
UKUV1506

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tutkimusprosessin vaiheet ja osaa hallita niitä
- osaa perustella tutkimustehtävän, teoreettisten lähtökohtien, tutkimusmenetelmän ja aineiston valintaansa
- arvioida kriittisesti omaa ja toisten tutkimuksellista ajattelua

Toteutustavat

Seminaari-istuntoja ja henkilökohtaista ohjausta yht. 35 h ja itsenäistä työskentelyä n. 180 h. Kurssin lisäksi suoritetaan seminaarin alkaessa YMEN1804 Tieteellinen tiedonhankinta –kurssi (2 op), jonka tavoitteena on ohjata opiskelijat omaksumaan oman koulutusalansa tehokkaita tiedonhankinta- ja arviointitaitoja. Tieteellinen tiedonhankinta -kurssi järjestetään viisi kertaa vuodessa, ilmoittautuminen ja kurssikuvaus WebOodissa. Kurssin voi suorittaa kokonaan verkossa, mutta myös lähiopetusta on tarjolla syksyn toteutuksissa sekä tammi-helmikuun toteutuksessa.

Suoritustavat

Tutkimussuunnitelman ja seminaarityön laatiminen, osallistuminen seminaari-istuntoihin ja opponointi.
Tutkielman laatimisen jälkeen opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen, jonka tulee osoittaa perehtyneisyyttä tutkimusalueeseen ja hyvää äidinkielentaitoa.
Kandityön tekstiosan laajuudeksi suositellaan noin 10-15 sivua.

Sisältö

Seminaarityön laatiminen taidekasvatuksen alan aihe- ja sisältöalueista. Tutustuminen oman toiminnan kautta tutkimusprosessiin, tiedon hankintaan, lähteiden käyttöön, tieteelliseen kirjoittamiseen ja tieteelliseen keskusteluun. Seminaari-istuntoihin osallistuminen, oman työn esitteleminen ja toisen opiskelijan seminaarityön opponointi.

Oppimateriaalit

Kandidaatin tutkielman artikkelikokoelma.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1 = välttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä tavanomainen
- määrittelyssä huomattavaa epäjohdonmukaisuutta
- rajauksen puute aiheuttaa jäsentymättömyyttä
Teoriaosa
- teoreettinen tausta puutteellinenMenetelmät ja aineisto
- valittu tutkimusmenetelmä soveltuu aiheeseen huonosti
- tutkimusaineisto ja sen analyysi puutteellista
- tutkimuskysymykset sekavia, eikä niillä ole selviä yhteyksiä käytettyyn tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tulokset esitelty luettelona ja kuvaillen
- johtopäätökset puuttuvat tai eivät vastaa sisällöltään tehtyä tutkimusta
- lähdekritiikki puuttuu
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikko, keskeneräinen, runsaasti korjauksia vaativa suoritus
- kieli, muotoseikat ja ulkoasu viimeistelemätön
Työprosessi
- opiskelijan motivaatio heikohko
- vastuunotto työprosessista ailahteleva, aikataulu venyi
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vähäistä

2 = tyydyttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä jokseenkin tavanomainen
- tarkastelukulma tavanomainen
Teoriaosa
- teoreettisesta taustasta havaittavissa yhteyksiä tutkimusongelmaan, mutta vähän relevanttia kirjallisuutta
Menetelmät ja aineisto- valitun tutkimusmenetelmän käytössä horjuvuutta ja kerätyn aineiston tarkastelu yksipuolista ja mekaanista
Tutkimustulokset
- johtopäätökset eivät ole loogisia
- tutkimukselle asetetut kysymykset jäävät osin vastaamatta
- lähteiden käyttö vajavaista
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikohko, hajanainen ja keskeneräiseksi jäänyt työ, joka kuitenkin on hyväksyttävissä
- teksti suhteellisen toimivaa, tyyli joskus vaikeaselkoista
Työprosessi
- työprosessissa vaikeuksia,
- motivaatio ja vastuunotto työprosessista vaihteleva
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vaihteleva

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomeksi
3 = hyvä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä
- aiheen rajaus tarkoituksenmukainen
Teoriaosa
- tutkimuskysymykset ovat kohtalaisen hyvät ja yhteydet teoriataustaan näkyvissä
Menetelmät ja aineisto
- jokseenkin edustava tutkimusaineisto, melko moitteeton empiirinen osuus
- tutkimusmenetelmä on kohtalaisen hallussa, mutta aineiston keruussa ja/tai analyysissa voi olla puutteita

Tutkimustulokset- johtopäätökset hyvää tasoa
- korjausesityksiä käsittelyyn on helppo esittää
- loppupohdinta tasoltaan kohtalainen
- lähdeaineisto jokseenkin kattava, lähteitä käytetty asiallisesti
Yleisarvostelu
- kieliasu ja lähdeviitteiden käyttö jotakuinkin virheetön
- työ osoittaa tutkimuksenteon taitoa
- teksti jokseenkin sujuvaa, tyyli suhteellisen helppolukuista, kieli jokseenkin virheetöntä
- rakenne selkeä, työn ulkoasu siisti
- työ osoittaa tutkielmanteon tekniikan hallintaa
Työprosessi
- työprosessi jokseenkin sujuva
- opiskelijan motivaatio vaihteleva
- vastuunotto vaihteleva
- asiallinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

4 = kiitettävä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä, aiheen rajaus perusteltu tehtävän määrittely täsmällinen
- tarkastelukulma tarkoituksenmukainen.
Teoriaosa
- teoreettinen lähtökohta toimiva, käsitteiden käyttö osaava ja pohdinta hyvin argumentoitu
Menetelmät ja aineisto
- kattava ja tarkoituksenmukainen aineisto, jonka käsittely täsmällistä
- aiheen yhteys tutkimuksen teoriaan selkeä
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, selkeät johtopäätökset, hyvä kokonaisuuden hallinta
- loppupohdinta monipuolista- lähteiden käyttö vakuuttavaa
Yleisarvostelu
- kielenkäyttö, lähdeviitteet ja tutkielman muodollinen puoli ovat moitteettomia
- tutkielman rakenne selkeä ja johdonmukainen
- teksti sujuvaa, tyylillisesti asiallista, kieli virheetöntä
- rakenne selkeä ja johdonmukainen, ulkoasu viimeistelty
Työprosessi
- työprosessi sujuva, opiskelija motivoitunut
- vastuunotto työprosessista hyvä
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = erinomainen
Tutkimustehtävä
- haastava tutkimustehtävä, aiheen rajaus ja tehtävän määrittely tarkoituksenmukaista ja hyvin perusteltu, tuore
näkökulma
Teoriaosa
- vahva teoriatuntemus ja käsitteiden ymmärrys, kattava käsittely, selkeä analyyttinen ote
Menetelmät ja aineisto
- erinomainen menetelmäosaaminen, kattava tarkoituksenmukainen aineisto
- syvällinen, huolellinen ja systemaattinen aineiston käsittely, selkeä yhteys tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, tuloksissa merkitystä oppialan kannalta
- lähteiden käyttö erinomaistaYleisarvostelu
- teksti tyylillisesti erinomaista
- työn rakenne on selkeä ja johdonmukainen
- ulkoasu virheetön
- tutkielma osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua, analyyttistä otetta - aitoa tutkijuutta
Työprosessi
- työprosessi korkeatasoinen, opiskelija motivoitunut
- itsenäinen vastuunotto työprosessista, omaehtoinen tutkijuus
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Esitietovaatimukset

Edeltävät opetussuunnitelman mukaiset kieli-, viestintä- ja tutkimusopinnot.

Siirry alkuun