Talouden johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: HAJO1214V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 14.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jyrki Paukku
- Vastuuopettaja
- Jyrki Paukku
- Ryhmät
-
HAJOaineHallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- HAJO1214V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida julkisen toiminnan ja muiden laskentayksiköiden taloudellisia reunaehtoja
- arvioida organisaation toimintaa ja sen johtamista talouden näkökulmasta
- tunnistaa talousarvion sisällön ja näiden sisällön keskinäiset riippuvuudet
- soveltaa ja luokitella taloudellisten tunnuslukujen ja mittareiden käyttöä taloudellisen tilanteen arvioinnissa
- tulkita toiminnan tarkastamiseen sekä riskien arvioimiseen liittyviä lähtökohtia
- arvioida tuotteiden ja palveluiden kustannuslaskennan peruslähtökohtia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Opetus toteutetaan kampuksella. Luennot välitetään etänä mutta niitä ei nauhoiteta.
Suoritustavat
HAJO1206A Luennot: oppimispäiväkirja (2 op).
HAJO1206B Itsenäisesti laadittava oppimistehtävä (3 op), tehdään luentojen jälkeen.
Sisältö
Talousjohtamisen toimintaympäristö ja lainsäädännöllinen sisältö, julkisorganisaatioiden ja muiden laskentayksiköiden taloudellisen tilan analysointi, toiminnan suunnittelun taloudelliset vaikutukset, talouden ja hallinnon arviointi sekä valvonta, tuotteiden ja palveluiden kustannuslaskenta.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan kampuksella. Luennot välitetään etänä mutta niitä ei nauhoiteta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Oppimispäiväkirja tai oppimistehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Oppimispäiväkirja tai oppimistehtävä on sisällöltään suppea ja luentojen teemoja käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Luentojen sisältö on pääosin ymmärretty, mutta suoritus sisältää vähäistä enemmän virheitä tai epäselvyyksiä. Luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä tekijän oma kriittinen ajattelu ja reflektointi puuttuvat.
Tyydyttävä (2): Oppimispäiväkirja tai oppimistehtävä on huolellisesti laadittu ja luentojen sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Työssä on jonkin verran virheitä.Tekijä huomioi oppimispäiväkirjassaan myös käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Oppimispäiväkirja tai oppimistehtävä on ehjä kokonaisuus, jossa luentojen sisältöjä tarkastellaan käsitteellisten näkökulmien kautta. Tekijä tuottaa oppimispäiväkirjassaan myös itsenäistä ajattelua, mutta sen argumetointi jää vielä melko ohueksi.
Kiitettävä (4): Oppimispäiväkirja tai oppimistehtävä osoittaa syvää ymmärrystä luentojen sisällöistä, joita tekijä tulkitsee ja reflektoi itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Oppimispäivä tai oppimistehtävä osoittaa syvää luentojen sisältöjen avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Tekijä osoittaa kykenevänsä käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen ja perusteltuun argumentointiin.