Social Problems in Different Life Stages and Situations - Guest lectures by Kathrin Beck (5op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1223V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 03.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2025 - 14.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Eve Orhanli
- Ryhmät
-
SSOSaineSosiaalityö aineopinnot
-
YTKENGSOC/YTK - Courses offered in English
- Opintojakso
- SSOS1223V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja tulkita sosiaalisia ongelmia ja niiden määrittymisprosesseja yhteiskunnallisina ja ammatillisina kysymyksinä
- analysoida sosiaalisten ongelmien kokemuksellisia ja elämänkulullisia ulottuvuuksia
- argumentoida sosiaalisten ongelmien kohtaamista sosiaalityössä.
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan sosiaalisia ongelmia eri elämänvaiheissa. Lisäksi perehdytään sosiaalityön asiantuntijuuteen ja mahdollisuuksiin sosiaalisten ongelmien tunnistamisessa, kohtaamisessa ja ratkaisemisessa.
Aika ja paikka
· 10.02.2025 (Monday): 13.00–16.00
· 11.02.2025 (Tuesday): 13.00–16.00
· 14.02.2025 (Friday): 10.00–13.00
Opetusmenetelmät
By active participation in the lectures + presentation you can compensate the following course: SSOS1223V24
· The importance of the natural environment for social work and human well-being
· Dimensions of the nature experience (e.g. recreation-related and social dimensions)
· Reflection on one’s own relationship to nature
· Participatory visual research methods (specifically, photovoice and community mapping)
· Ecosocial practices in social work
In addition to theoretical input, the course provides several self-reflective and interactive elements. Students will receive a short assignment on the Monday for group work that must be presented on the Friday (15–20 mins per person). Thereby, a photovoice project will be conducted in small groups in Rovaniemi. The pictures will serve as a medium to discuss nature- and sustainability-related topics as well as their relevance to social work. Students will be graded on this presentation. Thus, no written assignment has to be completed in order to receive a grade.
The focus should be on reflection and critical thinking. You must add a minimum of three articles as scientific references to this presentation. You can choose the following article:
· Helne, T., & Hirvilammi, T. (2017). The Relational Conception of Wellbeing as a Catalyst for the Ecosocial Transition. In A.-L. Matthies, & K. Närhi (Eds.), The Ecosocial Transition of Societies : The Contribution of Social Work and Social Policy (pp. 36–53). Routledge.
Or you can choose another relevant scientific article/book that supports your reflections.
Assessment grades 1–5: The assessment is based on analytic and critical thinking, use of the lectures next to one’s own reflections and level of scientific thinking.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus ei vastaa tehtäväksiantoa, on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Suoritus on suppea, heikosti rajattu tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus osoittaa niukkaa ymmärtämistä eikä siinä juurikaan näy oma ajattelu. Sosiaalisten ongelmien merkitystä sosiaalityössä ei ole täysin sisäistetty. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä, ja työ voi olla jäsentymätön. Tieteellisessä kirjoittamisessa voi olla puutteita.
Tyydyttävä (2): Suoritus on suppea, pintapuolinen, heikosti rajattu tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa on käsitelty oleellisia asioita, mutta niitä tyydytään luettelemaan irrallisesti tai käsitellään yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä, ja työ voi olla osin jäsentymätön. Ymmärrys sosiaalisten ongelmien merkityksestä sosiaalityössä ja asiayhteyksien hahmottamisesta jää kapeaksi. Tieteellisessä kirjoittamisessa voi olla puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa ja on hyvin rajattu. Se osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostettu kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita. Suoritus osoittaa hyvää ymmärrystä sosiaalisista ongelmista sosiaalityössä. Suoritus on johdonmukainen kokonaisuus. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten tukena.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa ja on hyvin rajattu. Se osoittaa taitoa analysoida, perustella ja yhdistellä asioita. Suoritus osoittaa omaa ajattelua, kykyä hahmottaa asioiden välisiä suhteita sekä syvällistä ymmärrystä sosiaalisista ongelmista sosiaalityössä. Suoritus on johdonmukainen ja selkeä kokonaisuus. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä ja perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Se osoittaa moniulotteista ja syvää ymmärrystä ja oivallusta sosiaalisista ongelmista sosiaalityössä. Suoritus on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.
Esitietovaatimukset
Sosiaalityön perusopinnot