Siirry suoraan sisältöön

Erityiskuvataidekasvatus (2op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0521-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.03.2025 - 11.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TTK perustoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Mirja Hiltunen
Vastuuopettaja
Mirja Hiltunen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO5-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
KUVO5-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-2VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 2. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
UKUV0521

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa inklusiivisen kuvataideopetuksen, erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtia
- vahvistaa erityispedagogisen tiedon soveltamisen perusteita kuvataidekasvatuksessa
- soveltaa taidepedagogisia välineitä ja menetelmiä monenlaisuuden ja monenlaisten oppijoiden arvostamiseen, kohtaamiseen ja ymmärtämiseen

Toteutustavat

Luennot ja seminaarityöskentely 8h, itsenäistä yksilö- ja/tai ryhmätyöskentelyä 46 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja seminaarityöskentelyyn ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.

Sisältö

Erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataidekasvatuksessa. Taideterapiamuotojen perusteet.

Oppimateriaalit

Disability, Arts and Education, 2019. The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1 Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. https://kettuki.fi/uploads/files/KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino IMAG # 8. IMAG InSea Magasin N:ro 8, 2019. https://www.insea.org/imag8 Kallio-Tavin, Mira, 2013. Encountering the Self, Other and Third: Re- searching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies Karen Keifer-Boyd, Flávia Bastos, Jennifer (Eisenhauer) Richardson & Alice Wexler (2018) Disability Justice: Rethinking “Inclusion” in Arts Education Research, Studies in ArtEducation, 59:3, 267-271, DOI: 10.1080/00393541.2018.1476954 Rankanen, Mimmu, Hentinen, Hanna, Mantere, Meri-Helga. 2010. Taideterapian perusteet. Wexler, Alice; Derby, John (eds) 2019. Contemporary Art and Disability Studies Opintojakson aikana jaettavat artikkelit


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun