Methods of Art History (10cr)
Code: UYLE0320V24-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2024 - 31.07.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TTK perustoiminta
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
 - tunnistaa useita erilaisia taidehistorian tutkimusmenetelmiä
 - arvioida taidehistorian menetelmiä kriittisesti
 - soveltaa taidehistorian menetelmiä johdonmukaisesti omassa tutkimuksessaan
                    
Execution methods
Tentit, esseet, luennot, seminaarit (16-24 h tai sopimuksen mukaan)
                    
Content
Opiskelija syventää näkemyksiään taidehistorian teoriasta ja menetelmistä valitsemansa kirjallisuuden avulla.
                    
Materials
Bürger, Peter (1984) Theory of the Avant-garde
Gombrich, E. H. (2002) Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation
Kuinka tehdä taidehistoriaa? (2010) Toim. Martti Ijäs, Altti Kuusamo & Riikka Niemelä
Kuusamo, Altti (1996) Tyylistä tapaan. Semiotiikka, tyyli, ikonografia
Minor, Vernon Hyde (2001) Art History’s History
Mitchell W.J.T (1980) Language of Images
Panofsky, Erwin (1993) Meaning in the Visual Arts
Panofsky, Erwin (1972) Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance
Pollock, Griselda (2006) Psychoanalysis and the Image. Transdisciplinary Perspectives
Shaping of art history in Finland (2007) Ed. Renja Suominen-Kokkonen
Sjölin, Jan-Gunnar (1993) Att tolka bilder. Bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850 till i dag
Sonesson, Göran (1992) Bildbetydelser. Inledning till bildsemiotiken som vetenskap
Sonesson, Göran (1989) Pictorial Concepts. Inquiries into the Semiotic Heritage and its Relevance to the Interpretation of the Visual World
Visual theory. Painting and interpretation (1991) Eds. Norman Bryson, Michael Ann Holly, Keith P. F. Moxey
Visual culture. Images and interpretations (1994) Eds. Norman Bryson, Michael Ann Holly, Keith P. F. Moxey
Teaching methods
Itsenäinen suoritus, lisätietoja anniina.koivurova@ulapland.fi.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
                    
