Skip to main content

Methods of Art History (10cr)

Code: UYLE0320V24-3001

General information


Enrollment
02.07.2024 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
TTK perustoiminta
Teaching languages
Finnish
Teachers
Anniina Koivurova
Teacher in charge
Anniina Koivurova
Course
UYLE0320V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa useita erilaisia taidehistorian tutkimusmenetelmiä
- arvioida taidehistorian menetelmiä kriittisesti
- soveltaa taidehistorian menetelmiä johdonmukaisesti omassa tutkimuksessaan

Execution methods

Tentit, esseet, luennot, seminaarit (16-24 h tai sopimuksen mukaan)

Content

Opiskelija syventää näkemyksiään taidehistorian teoriasta ja menetelmistä valitsemansa kirjallisuuden avulla.

Materials

Bürger, Peter (1984) Theory of the Avant-garde



Gombrich, E. H. (2002) Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation



Kuinka tehdä taidehistoriaa? (2010) Toim. Martti Ijäs, Altti Kuusamo & Riikka Niemelä



Kuusamo, Altti (1996) Tyylistä tapaan. Semiotiikka, tyyli, ikonografia



Minor, Vernon Hyde (2001) Art History’s History



Mitchell W.J.T (1980) Language of Images



Panofsky, Erwin (1993) Meaning in the Visual Arts



Panofsky, Erwin (1972) Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance



Pollock, Griselda (2006) Psychoanalysis and the Image. Transdisciplinary Perspectives



Shaping of art history in Finland (2007) Ed. Renja Suominen-Kokkonen



Sjölin, Jan-Gunnar (1993) Att tolka bilder. Bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850 till i dag



Sonesson, Göran (1992) Bildbetydelser. Inledning till bildsemiotiken som vetenskap



Sonesson, Göran (1989) Pictorial Concepts. Inquiries into the Semiotic Heritage and its Relevance to the Interpretation of the Visual World



Visual theory. Painting and interpretation (1991) Eds. Norman Bryson, Michael Ann Holly, Keith P. F. Moxey



Visual culture. Images and interpretations (1994) Eds. Norman Bryson, Michael Ann Holly, Keith P. F. Moxey


Teaching methods

Itsenäinen suoritus, lisätietoja anniina.koivurova@ulapland.fi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page