Skip to main content

Applied Visual Arts Required Reading II (5cr)

Code: USOVE3001V24-3001

General information


Enrollment
02.07.2024 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme Applied Visual Arts Studies
Teachers
Maria Huhmarniemi
Teacher in charge
Maria Huhmarniemi
Course
USOVE3001V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää soveltavaa taidetta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta kriittisesti hyödykseen tutkimustyössään

Execution methods

Toteutukseen sisältyy vain itsenäisesti suoritettavia, opettajan arvioimia
tehtäviä. Toteutus on aikatauluttamaton.

Accomplishment methods

Kirjallisuusreferaatti, jossa tiivistät ja reflektoit valitsemasi kirjallisuuden sisältöä, tai professorin kanssa sovittava tieteellinen pro graduun liittyvä artikkelin tai muun julkaisun kirjoittaminen.  

Content

Perehtyminen soveltavan taiteen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset soveltavasta taiteesta ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.  

Materials

Kirjallisuus   



a ) Yksi seuraavista:   



Clammer, J.: Art, Culture and International Development, 2015  



Demos, T.J.:  Decolonizing Nature. Contemporary Art and the Politics of Ecology. Demos, T. J. 2016.  



Kester, G. (2004) Conversation pieces. Community and communication.   



Lippard, L. (1997) The Lure of the Local.    



Matarasso, F. A restless art, 2019    



Uimonen, Laura, Taidetta suunnitteluun : taidehankkeet ja taidetoiveet suomalaisessa kaupunkisuunnittelussa, 2010  



Darsø, L. (2004). Artful creation: Learning-tales of arts-in-business. Frederiksberg: Samfundslitteratur 



Pulkki, M., Aho, E., Lehikoinen, K., Pässilä, A. & Martín, M.(2016). Taiteilija kehittäjänä: Taiteelliset interventiot työssä.  



   



b ) Lisäksi kaksi seuraavista väitöstutkimuksista:   



Anttila, Maija, Taidekehän tarina Kankaanpään kulttuurinen ja fyysinen muutos taidekaupungiksi diskurssien valossa, 2008  



Ainalinpää, E. Kasvitaiteen ekologiset ulottuvuudet. Elämäsidonnaisista vuorovaikutustarkasteluista kestävyystavoitteiseen taidetoimintaan. 2019  



Anttila, Eeva, A dream journey to the unknown: searching for dialogue in dance education, 2003  



Hiltunen, Mirja, Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä, 2009  



Jónsdóttir, Ásthildur B., 2017. Artistic actions for sustainability: potential of art in education for sustainability  



Kantonen, Lea, Teltta: kohtaamisia nuorten taidetyöpajoissa  



Kokkonen, T. Esityksen mahdollinen luonto—Suhde ei-inhimilliseen esitystapahtumassa keston ja potentiaalisuuden näkökulmasta. 2017  



Känkkäinen, Päivi, Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa : kohti tilaa ja kokemuksia   



Malinen, Piritta, 2011. Kannu vie – kohti taidetta? Graffitikokemus sekä graffitin ja kuvataideopetuksen vuorovaikutus  



Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita   



Strandman, Pia Vapautta vai vaikuttavuutta? kuvataiteeseen perustuva palvelu hoitolaitosyhteisölle 2013   



Nina Luostarinen: Paikkaleikkejä ja leikin paikkoja – leikillisillä taideinterventioilla kohti paikkaempatiaa. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 363.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)

Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tenttivastaus tai kirjallisuusessee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page