Applie visual art and well-being (5cr)
Code: USOVE2003-3002
General information
- Enrollment
- 02.07.2024 - 03.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.09.2024 - 26.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: 
-tuntee soveltavan taiteen ja hyvinvoinnin yhteyttä kuvaavien tutkimusten keskeisiä tuloksia  
-ymmärtää soveltavan taiteen ja hyvinvoinnin yhteydet osana omaa tieto- ja keinovalikoimaa  
-tunnistaa taiteen ja kulttuurin hyvinvointia tukevien vaikutuksien ulottuvuudet läpi koko ihmisen elämänkaaren 
-hahmottaa soveltavan taiteen toimintamahdollisuuksia ja osaa suunnitella ja toteuttaa hyvinvointia tukevia taidetoimintaoja
                    
Execution methods
Luennot ja harjoitustyöt 40 h. Itsenäinen työskentely 95 h. Opiskelijat suunnittelevat hyvinvointia tukevan taideprosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.
                    
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja työpajoihin. Kuvallisten ja kirjallisten harjoitustöiden suorittaminen.
                    
Content
Opintojaksolla tarkastellaan taiteen ja taiteisiin osallistumisen yhteyttä hyvään koettuun terveyteen, elämänlaatuun ja tyytyväisyyteen. Opiskelija tutustuu taiteiden käyttöön ja taiteen merkitykseen osana hoito- ja hoivatyötä sekä osana ennaltaehkäiseviä palveluita ja kuntoutusta. Opiskelija tarkastelee taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksiä yksilöllisten ja yhteisöllisesti jaettujen kokemusten, elämysten ja merkityksenannon kautta.
                    
Materials
Kurssilla jaettavat artikkelit ja kirjallisuus Salonen, K. (2010) Mielen luonto: eko- ja ympäristöpsykologian näkökulma. Helsinki: Green Spot. Tyrväinen, L., Kurttila, M., Sievänen, T. & Tuulentie, S. (toim.) Hyvinvointia metsästä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Liisa Laitinen (2017) Vaikuttavaa. Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Taikusydän https://taikusydan.turkuamk.fi/yleinen/maailman-terveysjarjesto-whon-raportti-taiteen-ja-kulttuurin-terveysvaikutuksista/ Fancourt, D. & Finn, S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe (Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67). https://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/what-is-the-evidence-on-the-role-of-the-arts-in-improving-health-and-well-being-a-scoping-review-2019 Hyviä vuosia Lapissa : Toimintamalleja ja työkaluja ikäihmisten elämänhallinnan ja hyvinvoinnin tukemiseen. Eija Jumisko R. (Ed)., Kemi-Tornion ammattikorkeakouluLapin ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-5897-67-8 https://www.theseus.fi/handle/10024/64171 Niemien , K., Sainio, E. (toim. )(2013) Ei tarvittukaan parasetamolia Kuvauksia mentoroinnista ja taidetoiminnasta hoivassa http://docpayer.fi/10235-Ei-tarvittukaan-parasetamolia.html Näkökulmia taiteen ja kulttuurin vaikutuksiin https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/ Lehikoinen, K. ; Vanhanen, E. (2017) Taide ja hyvinvointi Katsauksia kansainväliseen tutkimukseen Kustantaja: ArtsEqual Julkaisija: Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/227963/Kokos_1_2017.pdf?sequence=4 Sopisiko tämä johonkin kurssiin: Taiteilija kehittäjänä : taiteelliset interventiot työssä (helsinki.fi)
Assessment criteria, satisfactory (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Soveltavan taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksistä on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja taitoa/tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Raportointi on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
                    
