Yrittäminen luovilla aloilla (3 op)
Toteutuksen tunnus: UMUO0204-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 17.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2025 - 27.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 500
- Opettajat
- Jani Wathén
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
-
AVM2Audiovisuaalisen mediakulttuurin ko 2. vuosikurssi
-
GRA2Graafisen suunnittelun ko 2. vuosikurssi
-
TM2Teollisen muotoilun ko 2. vuosikurssi
-
KOMU3Kokemuksen muotoilu 3. vuosikurssi
-
MUTE2Muoti, tekstiilitaide ja materiaalioppi 2. vuosikurssi
-
SOVE2Soveltava kuvataide 2. vuosikurssi
-
KOKMUaineKokemuksen muotoilun aineopinnot
- Opintojakso
- UMUO0204
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää luovan alan yrittäjyyden piirteet ja liiketoimintamallit. Hän osaa analysoida erilaisia yritysmuotoja. Ymmärtää verkostojen merkityksen. Opiskelija tunnistaa itseään yrittäjyyden näkökulmasta ja kykenee pohtimaan parhaimpia tulevaisuuden ratkaisuja omalta kannaltaan.
Toteutustavat
Verkkoluennot ja ryhmätyö 21 h, itsenäinen työskentely 60 h. Kurssi toteutetaan pääasiassa verkko-opintoina.
Suoritustavat
Aktiivinen tehtävien edistäminen: ryhmätyötehtävän suorittaminen ja itsenäisen tehtävän eri osuuksien valmiiksi saattaminen.
Sisältö
Opintojakson keskeinen tavoite on tutustua yrittämiseen luovilla aloilla. Luodaan käsitys mitä luovalla-alalla ja kulttuuriteollisuudella tarkoitetaan. Vertaillaan yhtiömuotoja ja opitaan niiden erot, tunnistetaan ansaintamallit. Hahmotetaan omia vahvuuksia ja itseä yrittäjyyden näkökulmasta. Pohditaan mahdollisen oman yrityksen yritysmuotoa. Tutustutaan luovan alan yrittäjiin ja yrityksien toimintaan sekä verkostojen merkitykseen. Kootaan itselle materiaalia tulevaisuutta varten.
Oppimateriaalit
Pikala, Ahola, Katajarinne & Parkkola. 2014. Luovuus ja liiketoiminta. Sarja F 27. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Murtagh, A., Collins, P., Murphy, M., and Cunningham, J., 2018. Creative Business Model Toolkit. Whitaker Institute, National University of Ireland, Galway. Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä ja materiaali on koottu verkkoalustalle saatavaksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.