Advanced practicum (9cr)
Code: OPEDA05V24-3001
General information
- Enrollment
- 09.02.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 9 cr
- Local portion
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Sanna Hyvärinen
- Course
- OPEDA05V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää omat henkilökohtaiset ja ammatilliset lähtökohtansa opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
- osaa soveltaa pedagogista tietoa ja asiantuntija-alueensa sisällöllistä tietoa mielekkään opintokokonaisuuden suunniteluun ja toteutukseen
- osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa opettajana
- ymmärtää oppimisen arvioinnin lähtökohtia opettamallaan opintojaksolla
Execution methods
Opiskelija laatii syventävää harjoittelua varten kirjallisen suunnitelman, jossa määritellään oppimistavoitteet, esitetään oppilaitoksen opetussuunnitelmasta harjoitteluun liittyvä opetettava kokonaisuus sekä suunnitellaan harjoittelun aikana tehtävää opettajan muuta työtä. Suunnitelma tarkistetaan ja hyväksytään harjoittelun aloituskeskustelussa ennen harjoittelun aloittamista. Keskustelussa ovat mukana opettajan pedagogisista opinnoista vastaava yliopistonlehtori, harjoitteluoppilaitoksen ohjaava opettaja sekä opiskelija. Tilaisuus voidaan toteuttaa etä- tai lähitapaamisena.
Opiskelija toteuttaa ohjaavan opettajan opetusvelvollisuuteen kuuluvaa opetusta noin 40 tuntia sekä opettajan muuta työtä noin 15 tuntia. Harjoittelun tuntimäärä on suuntaa antava ja voi vaihdella oppilaitoksen käytäntöjen mukaan, tärkeintä on toteuttaa pedagogisesti ja sisällöllisesti mielekäs kokonaisuus, esimerkiksi yksi opintojakso. Opetus voi olla luokassa tai verkkovälitteisesti tapahtuvaa opetusta, tai ryhmän tai yksilön opiskelun ohjausta. Muu työ voi olla opinnäytteiden ja opiskelun arviointia, henkilöstökokouksiin osallistumista, teemapäivien tai projektien suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistumista tai muuta oppilaitoksen toimintaan kiinteästi liittyvää työtä. Syventävä harjoittelu on mielekkäintä, jos opiskelija keskittyy kokonaisuuksiin eli suunnittelee ja toteuttaa tietyn opintojakson.
Harjoittelun jälkeen opiskelija laatii tieteelliseen kirjallisuuteen perustuvan esseen, jossa keskitytään tarkemmin johonkin opiskelijan valitsemaan ja harjoittelun kannalta keskeiseen opettajuuteen tai opettamiseen liittyvään käsitteeseen tai ilmiöön. Esseessä käsitettä tai ilmiötä avataan ja reflektoidaan tutkimuskirjallisuuteen ja teoreettiseen kirjallisuuteen nojautuen sekä pohditaan ja perustellaan ilmiöön liittyviä pedagogisia näkökulmia harjoittelun toteutuksessa.
Accomplishment methods
- Kirjallisen harjoittelusuunnitelman tekeminen ja aloituskeskustelu, työskentely oppilaitoksessa, 6 op
- Teoreettiseen lähdekirjallisuuteen perustuvan, harjoittelun aikana saatuja kokemuksia reflektoivan, sekä omaa työtä arvioivan esseen kirjoittaminen, 3 op
Content
Opiskelija työskentelee opettajana valitsemassaan oppilaitoksessa etukäteen sovitun harjoittelusuunnitelman mukaisesti. Harjoittelua ohjaa nimetty, pedagogisesti pätevä ohjaaja, joka työskentelee oppilaitoksessa opettajana.
Assessment criteria, satisfactory (1)
0
Essee on rakenteeltaan epälooginen tai jäsentymätön ja aiheen käsittely on suppeaa, pintapuolista, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Teoria ja käytännön harjoittelun aikana saadut kokemukset jäävät irrallisiksi toisistaan. Lähteiden käyttö on heikkoa ja teksti ei osoita tieteellisen asiatyylin hallintaa.
1
Teksti osoittaa niukkaa ymmärtämistä ja saattaa sisältää väärinkäsityksiä. Aiheen valinta jää lukijalle epäselväksi. Omaa ajattelua ei juurikaan näy, vaan teksti pitäytyy vain käytäntöjen raportointina. Esseen rakenteessa on suuria ongelmia, teksti ei ole johdonmukaista. Lähteitä ei ole käytetty tai ne ovat vain raportteja tai yleistason Internet-sivuja. Lähdeluettelossa on paljon virheitä ja tekstissä on merkittäviä tieteellisen asiatyylin hallintaan liittyviä heikkouksia.
2
Teksti osoittaa kohtuullista ymmärtämistä, mutta painottuu harjoittelun ja tausta-aineiston toistavaan kuvaamiseen. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran, mutta se jää ulkokohtaiseksi. Esseen rakenne on pääosin kunnossa. Lähdeviittauksissa olisi paljon korjattavaa, kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty. Tieteellisessä kirjoittamisessa on korjattavaa.
Assessment criteria, good (3)
3
Teksti osoittaa asioiden ja niiden erojen ymmärtämistä. Kirjoittaja kykenee pohtimaan ja oma ajattelu on nähtävissä. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedon soveltaminen jäävät vähemmälle. Teksti jää pääosin käytännön kuvailun tasolle. Esseen rakenne on hyvä. Lähteistö on pääosin kotimaista ja osin jo vanhaa. Lähdeviittauksissa ja lähdeluettelossa olisi korjattavaa.
4
Teksti osoittaa kirjoittajan ymmärtävän asioiden välisiä suhteita. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Aiheen valintaa perustellaan johdonmukaisesti ja esseen rakenne on looginen. Tiedon kriittinen arviointi on onnistunutta, tietoa kyetään soveltamaan ja rakentamaan taitavasti omaa ajattelua. Tekstin taustamateriaalin valinnassa on onnistuttu ja esseen ulkoasussa ei ole moittimista. Viittaustekniikka ja tieteellinen asiatyyli ovat hallussa.
Assessment criteria, excellent (5)
Teksti osoittaa asioiden syvällistä ymmärtämistä. Aiheenvalinta on perusteltu hyvin. Essee on pohtiva, reflektoiva, arvioiva, rohkea ja omakohtainen. Kirjoittaja on muodostanut ajattelun myötä kokonaisvaltaisen käsityksen ja pystyy tuottamaan uusia oivalluksia ja katsantokantoja. Omat harjoittelun aikana tehdyt havainnot omasta tai toisen opettajan työstä niveltyvät johdonmukaisesti teoreettisessa kirjallisuudessa esitettyihin asioihin. Tarkastelu ei jää vain käytännön raportoimiseksi, vaan pääosassa on ilmiöiden teoreettinen tarkastelu. Esseen taustana on käytetty sekä kotimaisia että ulkomaisia ajankohtaisia empiirisiä tutkimuksia ja aiheeseen liittyviä klassikoita / perusteoksia. Tekstin ulkoasu on moitteetonta, viittaustekniikka johdonmukaista ja lähdeluettelo on pääosin virheetön.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Harjoittelun käytännön osuus on toteutettu suunnitelman mukaan ja todennettu ohjaavalta opettajalta saadulla kirjallisella palautteella. Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista.
Hylätty
Harjoittelun käytännön osuudesta ei ole esitetty kirjallista palautetta tai käytännön työssä on ollut ohjaavan opettajan mukaan merkittäviä puutteita. Kokonaisuutena harjoittelun toteutuksesta puuttuu suunnitelmallisuus ja jäsentyneisyys. Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä tai se jää välttävälle tasolle.
Qualifications
Orientoiva harjoittelu
Further information
Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittautuminen lisätään automaattisesti niille opiskelijoille joilla on Opettajan pedagogisten (60 op) opintojen opinto-oikeus.