Siirry suoraan sisältöön

Erityisopetuksen syventävä harjoittelu (7op)

Toteutuksen tunnus: EKAS3005V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 14.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.04.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Anneli-Maarit Hermanoff
Ryhmät
ERILO4
Erityisopettajan ko. 4. vuosikurssi
Opintojakso
EKAS3005V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia ja pedagogista toimintaa
- hahmottaa oppilaan oppimisprosessin eri vaiheita ja soveltaa tätä tietämystään opetuksen yksilöllistämisessä, eriyttämisessä ja arvioinnissa oppimisen tuen eri tasoilla (yleinen, tehostettu, erityinen)
- osaa suunnitella ja toteuttaa hyvinvointia ja oppimista tukevia inklusiivisia toimintaympäristöjä erilaiset tuen tarpeet huomioon ottaen
- osaa toimia asiantuntijayhteisössä vuorovaikutteisesti oppilaiden oppimisen ja kasvun edistämisessä huomioiden erityisopettajan ammatillisen näkökulma
- osaa toimia eettisesti, vastuullisesti ja vastavuoroisesti työyhteisössä ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa arvioida ja kehittää opetusta tutkimuksellisista lähtökohdista
- osaa reflektoida ja käsitteellistää erityispedagogista ajatteluaan ja toimintaansa sekä asettaa ammatillisia kehittämistavoitteita erityisopettajana toimiessaan.

Toteutustavat

- viiden viikon harjoittelu erityisopettajan ohjauksessa Lapin yliopiston Harjoittelukoulussa tai sopimuskoulussa
- harjoittelun aloitus- ja loppuseminaarit (yht. 8 h)
- oppituntien seuraaminen sekä erityisopettajan ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- tiedekunnan ohjaavan opettajan ohjaukseen osallistuminen
- harjoittelun käytänteet ja yksityiskohtaisemmat ohjeistukset harjoittelua edeltävässä seminaarissa
Opetusprofiili: HYBRIDI 1

Suoritustavat

- harjoitteluseminaariin osallistuminen ennen harjoittelua (4 h)
- harjoittelupaikkaan ja ohjaajaan tutustuminen ennalta harjoittelupaikkojen varmistuttua
- osallistuminen koulun toimintaan harjoittelun ajan
- opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen (opetustilanteita yhteensä 35 oppituntia sisältäen vastuun vähintään yhdestä kokonaisesta koulupäivästä samanaikaisopetusta)
- opintojakson tehtävien hyvätasoinen suorittaminen
- oman ajattelun ja toiminnan, yhteisten toimintojen ja oppimistilanteiden professionaalinen reflektointi harjoittelupäiväkirjassa
- harjoittelukokemusten yhteisprosessointi harjoittelun jälkeisessä seminaarissa (4 h)

Sisältö

- harjoittelupaikan tuen järjestelyihin ja erityisopetuksen toteuttamiseen perehtyminen
- erilaisiin tuen tarpeisiin tutustuminen monipuolisesti oppilaiden yksilöllisten tuen tarpeiden kautta
- tutkimusperusta pedagogisessa suunnittelussa, arvioimisessa ja kehittämisessä (tutkiva opettajuus: narratiivisuus)
- oppilaiden tuen tarpeita huomioivien suunnitelmien laadinta (viikko, päivä, opetustapahtuma) yhteistyössä ohjaavan erityisopettajan kanssa
- oman erityisopettajuuden ja professionaalisuuden työstäminen ja prosessointi

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että seuraavat ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:

Hyvä vuorovaikutuskyky toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.

Hyvät kognitiiviset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä. Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.

Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa

TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.

HYLÄTTY:
Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja osaamistavoitteita. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.

Esitietovaatimukset

- EKAS2004 Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu

Siirry alkuun