Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu I (2op)
Toteutuksen tunnus: EKAS2004V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 19.11.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.11.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Ryhmät
-
ERILO1Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
- Opintojakso
- EKAS2004V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja kuvata erityisopettajan työtehtäviä sekä harjoittelupaikkaa toiminta- ja
oppimisympäristönä
- tunnistaa moninaisten oppijoiden oppimisen tunnuspiirteitä
- osaa havainnoida kasvuun, oppimisen tukeen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia
- hahmottaa erityispedagogisen teorian merkityksen oman erityisopettajuutensa kehittymisessä
Toteutustavat
Opetusprofiili LÄHI
Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu I Lapin yliopiston harjoittelukoulussa tai sopimuskoulussa
erityisopettajan ohjauksessa. Harjoittelun kesto 10 päivää.
Suoritustavat
- opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- oman ajattelun ja toiminnan, yhteisen toiminnan ja oppimistilanteiden reflektointi
harjoittelupäiväkirjassa
- suuryhmäohjaukseen osallistuminen
- osallistuminen ennen harjoittelua (2 h) ja harjoittelun jälkeen (2 h) järjestettäviin seminaareihin
Sisältö
- oppimisyhteisön vuorovaikutussuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- oppimisen tuen tarpeiden tunnistaminen
- ohjattu oppituntien observointi ohjaavan erityisopettajan työn mukaisesti
- tutustuminen erityisopettajan kokonaistyönkuvaan ja harjoittelupaikkaan turvallisena oppilaan
osallisuutta tukevana toimintaympäristönä ympäristönä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
HYVÄKSYTTY:
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista
lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt
osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit täyttyvät:
Hyvä vuorovaikutuskyky toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden
sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun
arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien
taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri
osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
Hyvät kognitiiviset taidot toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä.
Opiskelija osaa
-käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja
tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen
suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen
vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii
pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä
käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan
varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä
ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten
käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti
hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa
vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa
kasvatustilanteissa.
TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa
selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai
opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY:
Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja
osaamistavoitteita. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin
kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.
Esitietovaatimukset
Yliopisto-opintoihin ja erityisopettajuuteen orientoituminen 2 op
Erityisopetuksen orientoivaa harjoittelua ei voi hyväksilukea aiemmalla työkokemuksella.