Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: LKAS0301V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 17.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.03.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Samuli Ranta
- Ryhmät
-
LO2-R1Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
-
LO2-R2Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
-
LO2-R3Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
-
LO2-R4Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- Opintojakso
- LKAS0301V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa:
- hahmottaa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen rakentuvan kasvatusjatkumon;
- tunnistaa kasvatuskumppanuuden merkityksen vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä;
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen ominaispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa työtään niiden mukaan;
- tunnistaa varhaiskasvatuksen ”educare” piirteet;
- nimetä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen menetelmien perusrakenteen.
Toteutustavat
Verkko- ja lähiopetus 10 h
Harjoitukset 5 h ja suurryhmäopetus 2h
Tutustumiskäynnit esiopetukseen ja raportointi 12 h
Omatoiminen pienryhmätyöskentely 10 h
Itsenäinen työskentely 95 h
Opetusprofiili: HYBRIDI 1
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko- ja kontaktiopetukseen, kirjallisuuden tenttiminen
Luento- ja kirjallisuustentti 2 op /5 – 1 / hylätty
Harjoitukset ja suurryhmäopetus 2 op /hyväksytty/hylätty
Tutustumiskäynnit 1 op /hyväksytty/hylätty
Sisältö
- tutustutaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän osana;
- tunnistetaan myönteisen siirtymäpääoman syntymisen elementit ja kasvun kontekstuaalisuus;
- kehitetään kasvatuskumppanuuden valmiuksia tunnistaen perheen merkitys kasvuprosessissa;
- perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin, asemaan ja sisältöihin sekä toimintaympäristön haasteisiin;
- tarkastellaan lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen ja oppimisen perusteita sekä teorian että käytännön sovellusten valossa.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Salomaa, Saara & Sommers-Piiroinen, Johanna (2017). Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa kuuluu kuvaan. Kokemusten jakamista ja toimintamalleja varhaisen mediakasvatuksen yhteiseen kehittämiseen. http://www.mediataitokoulu.fi/kuuluukuvaan.pdf
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai siinä ei tunnisteta tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on kirjoitettu teemasta yleisellä tasolla tai siihen otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät löyhästi teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tenttikirjan/luentojen keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita tenttikirjassa/luennoissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tentin arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi ja perusteellisesti. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen hyvin eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen eri näkökulmista. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan analysoida ja jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.