Siirry suoraan sisältöön

Käsityö (5op)

Toteutuksen tunnus: LAPE1921V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 17.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.03.2025 - 10.10.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Sanna Takaluhta
Miia Hast
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 24 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 24 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Koko: 24 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 4 (Koko: 24 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 24 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO1-R1
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
LO1-R2
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
LO1-R3
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
LO1-R4
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
POM24
POM24 - syksyllä 2024 aloittanut POM-ryhmä
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä POM24
Opintojakso
LAPE1921V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- jäsentää käsityökasvatuksen teoreettisia perusteita ja lähtökohtia sekä osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti käsityön tavoitteita ja sisältöjä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena
- tutkia ja soveltaa käsityö oppiaineen päämääriä ja yhteyksiä teknologiakasvatukseen ja yrittäjyyteen, matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin sekä kestävään tulevaisuuteen
- hallita teknisen työn ja tekstiilityön keskeiset perustekniikat, käsitteistön ja työturvallisuuden vuosiluokilla 1-6
- käyttää turvallisesti ja ammattitaitoisesti keskeisiä käsityövälineitä, koneita ja laitteita sekä tunnistaa teknisen työn ja tekstiilityön sisältöalueiden ja työtapojen sekä oppimisympäristöjen monimuotoisuuden
- hyödyntää digitaalisia työkaluja ja resursseja oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin tukena sekä soveltaa laaja-alaista käsityötaitoa innovatiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulukäsityöhön

Toteutustavat

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen

Luennot, suurryhmäopetus ja harjoitukset 50 h:
LAPE1921_A (4 h): Käsityökasvatuksen perusteet I
LAPE1921_B (20 h): Teknisen työn sisältöalueet ja työtavat
LAPE1921_C (20 h): Tekstiilityön sisältöalueet ja työtavat
LAPE1921_D (6 h): Käsityön oppimistehtävät ja pedagoginen sisältötieto

Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 119 h
Ennakkokysely ja tentti 15 h
Karttuvan tiedon testit 5 h
Harjoitustöiden viimeistely ja itsearvioinnit 50 h
Soveltava oppimistehtävä ryhmissä 49 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä kone- ja laiteperehdytyksien 100% hyväksytty suorittaminen
Kurssikirjallisuuteen ja käsityön työturvallisuuteen perehtyminen sekä tentin hyväksytty suorittaminen
Karttuvan tiedon testit sekä ohjattujen harjoitustöiden ja itsearviointien hyväksytty suorittaminen
Soveltavan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen ryhmissä

Sisältö

LAPE1921_A : Käsityökasvatuksen perusteet I
- käsityökasvatus tieteenalana ja yleissivistävä käsityö
- oppimisen ja osaamisen arviointi käsitöissä
LAPE1921_B: Tekninen työ ja teknologiakasvatus
- keskeiset sisältöalueet, käsitteistö ja materiaalihankinnat
- käsityöväline sekä kone- ja laiteperehdytys ja ohjatut harjoitustyöt
- oppimisen ohjaaminen ja työturvallisuus teknisessä työssä
LAPE1921_C: Tekstiilityö
- keskeiset sisältöalueet, käsitteistö ja materiaalihankinnat
- ohjatut ja kokeilevat harjoitustyöt ja kone- ja laiteperehdytys
- oppimisen ohjaaminen ja työturvallisuus tekstiilityössä
LAPE1921_D: Käsityön oppimistehtävät ja pedagoginen sisältötieto
- soveltavan oppimistehtävän ideointi, suunnittelu, toteutus ja arviointi ryhmissä valitulle luokka-asteelle

Aika ja paikka

Toteutus jatkuu syksylle 2025.

Oppimateriaalit

Käsityö perusopetuksessa



 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Suoritus on hylätty. Opiskelija ei suorita kurssin vaatimia osaamistavoitteita ja tehtäviä hyväksytysti.
1: Opiskelija ei osoita osaamista käsityön perustekniikoista ja työtavoista, käsitteistä sekä käsityökasvatuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Harjoitustyöt on virheellisesti tehty ja eivät vastaa tehtävänantoa. Itsearviointi puuttuu ja/tai on virheellinen (käsitteiden hallinta). Oppimistehtävä ei ole koulukäsitöihin soveltuva ja on kaikilta osin puutteellinen.
2: Opiskelija osoittaa tyydyttävää osaamista käsityön perustekniikoista ja työtavoista, käsitteistä sekä käsityökasvatuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Harjoitustyöt on huolimattomasti tehty ja vastaavat tyydyttävästi tehtävänantoa. Itsearviointi on joiltain osin puutteellista tai virheellistä (käsitteiden hallinta). Oppimistehtävä ei ole koulukäsitöiden näkökulmasta tarkoituksenmukainen ja on joiltakin osin puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija osoittaa hyvää osaamista käsityön perustekniikoista, käsitteistä sekä käsityökasvatuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Harjoitustyöt vastaavat tehtävänantoa, ne on hyvin tehty ja viimeistelty. Itsearvioinnissa voi olla muutamia käsitteisiin liittyviä virheitä ja/tai käsitteet ovat yläkäsitteiden tasolla. Oppimistehtävä vastaa hyvin tehtävänantoa ja yhteydet koulumaailmaan on osoitettu.
4: Opiskelija osoittaa kiitettävää osaamista käsityön perustekniikoista, käsitteistä sekä käsityökasvatuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Harjoitustyöt vastaavat tehtävänantoa, ne on taidokkaasti tehty ja viimeistelty. Itsearvioinnissa voi olla muutamia käsitteisiin liittyviä virheitä ja/tai käsitteet ovat yläkäsitteiden tasolla. Oppimistehtävä vastaa kiitettävästi tehtävänantoa ja yhteydet koulumaailmaan on osoitettu ja hyvin perusteltu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija osoittaa erinomaista osaamista käsityön perustekniikoista, käsitteistä, käsityökasvatuksen teoreettisista lähtökohdista ja menetelmistä. Harjoitustyöt vastaavat erinomaisesti tehtävänantoa, ovat virheettömiä ja loppuun asti viimeisteltyjä. Itsearviointi osoittaa opiskelijan kiitettävää aineenhallinnallista osaamista ja keskeisten käsitteiden hallintaa. Oppimistehtävä osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja ammattitaitoisesti koulukäsityöhön.

Siirry alkuun