Siirry suoraan sisältöön

Musiikki (5op)

Toteutuksen tunnus: LAPE0810V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 06.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Opettajat
Vesa Tuisku
Lenita Hietanen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO1-R1
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
LO1-R2
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
LO1-R3
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
LO1-R4
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
POM24
POM24 - syksyllä 2024 aloittanut POM-ryhmä
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1
Harjoitusryhmä LO1-R2
Harjoitusryhmä LO1-R3
Harjoitusryhmä LO1-R4
Harjoitusryhmä POM24
Opintojakso
LAPE0810V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää musiikin opetukseen liittyvän moninaisuuden, turvallisuuden sekä vastuullisuuden yksilö- ja ympäristötasolla
- osaa suunnitella ja toteuttaa musiikin opetusta opetussuunnitelman mukaisesti huomioimalla myös laaja-alaisen osaamisen alueet sekä mahdollisuuksia monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin
- ymmärtää musiikin elementit ja käsitteitä sekä toiminnan että ajattelun kautta
- tunnistaa sekä yleisimpien koulusoitinten perustekniikoita että pedagogisia mahdollisuuksia
- hahmottaa luovan musiikillisen toiminnan mahdollisuuksia musiikkikasvatuksessa
- hahmottaa musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin opetuksessa ja roolia oman musiikinopettajuuden rakentumisessa
- ymmärtää arvioinnin suhteessa musiikinopetuksen tavoitteisiin
- osaa toteuttaa arviointia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- tunnistaa erilaisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksia musiikin opetuksen monipuolistamisessa
- tunnistaa musiikin etäopetuksen mahdollisuuksia ja haasteita
- osaa muokata ja tuottaa materiaalia musiikinopetukseen

Toteutustavat

Kontaktiopetusta yhteensä 50h, josta ryhmäopetusta 30h ja pienryhmäopetusta 20h. Itsenäistä yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 80h.
OSASUORITUKSET :
Musiikin perusteita 1 op (10h, pienryhmä)
Piano pedagogisena työkaluna 1op (10h, pienryhmä)
Musiikin harjoitukset 1op (10h, koko ryhmä)
Säveltäminen ja sovittaminen 1op (10h, koko ryhmä)
Opetussuunnitelma eläväksi 1op (10h, koko ryhmä)

Suoritustavat

- Aktiivinen läsnäolo tunneilla
- Harjoitusten ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti
- Itsenäisten opinnäytteiden tekeminen hyväksytysti

Sisältö

- Musiikki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- Moninaisuuden, turvallisuuden sekä vastuullisuuden huomioimiseen ohjaamista yksilö- ja ympäristötasolla
- Musiikin ja sen opettamisen opiskelua erilaisissa oppimisympäristöissä
- Musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja ml. nuotinlukemisen ja nuotintamisen perusteet
- Koulu- ja bändisoittimien perustekniikoita ja pedagogiikkaa
- Laulun opettamista
- Monenlaista luovaa musiikillista toimintaa
- Musiikin arviointikäytäntöjä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- Äänentoistolaitteiden, vahvistimien ja sähköisten soittimien vastuullinen ja turvallinen käyttö
- Teknologian erilaisten sovellusten ja laitteiden käyttöä

Oppimateriaalit

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Musiikin osuus vuosiluokille 1-6. Saatavissa: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/sisallot/466343



Hietanen, L. 2012. “Tänään soitin vain kitaraa, koska innostuin.” Tapaustutkimus yrittäjämäisestä toiminnasta perusopetuksen 7. luokan musiikin oppimisympäristössä. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Tampere: Juvenes Print. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205031093



Enbuska, J. 2014. “Ko mie tuon ensimmäisen tiijän, nin mie tiijän kaikki.” Nuotinlukemisen rakentuminen dialogina eräällä kolmannella luokalla. Akateeminen väitöskirja, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musica 58. Saatavissa: http://ethesis.siba.fi/files/nbnfife2014040423308.pdf


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0. Hylätty

1. Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan. Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla näyttäytyy vähäisenä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja epäselviä. Sanallistettaessa ainoastaan toistetaan ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, pedagoginen osaaminen) edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.

2. Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan ja osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja. Sanallistettaessa perustelut ovat hataria tai niitä ei ole. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, pedagoginen osaaminen) ovat suppeita ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys musiikin opettamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. Hyvä
Opiskelija osoittaa yleensä olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, instrumenttien hallinta, pedagoginen osaaminen), ovat kohtalaisen monipuoliset. Opiskelija osoittaa kiinnostusta osaamisensa kehittämiseen. Opiskelijalle näyttää muodostuneen alustava käsitys opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä.

4. Kiitettävä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Musiikin opettamisen edellyttämät tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, instrumenttien hallinta, pedagoginen osaaminen) ovat monipuoliset. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavan asian kiitettävästi sekä kykyä suunnitella ja arvioida musiikin sisältöjä ja toimintaa. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja osallistuu aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja monipuolisia, sekä rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Musiikin opettamisen edellyttämät tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, musiikin analyyttinen kuuntelu, instrumenttien hallinta, musiikillinen luova toiminta, pedagogiikan osaaminen) ovat monipuoliset. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa sekä uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti opetuksen monipuolistamisessa.

Siirry alkuun