Skip to main content

Visual arts (5cr)

Code: LAPE0501V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 18.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Seija Ulkuniemi
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä POM24 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
POM24
POM24
Small groups
Group Exercise LO1-R1
Group Exercise LO1-R2
Group Exercise LO1-R3
Group Exercise LO1-R4
Group Exercise POM24
Course
LAPE0501V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa alakoulun kuvataiteen opetussuunnitelmaan perustuvaa tavoitteellista, paikallisuuden ja oppilaiden monikulttuurisuuden huomioivaa opetusta
- pohtia ja perustella taidekasvatusajattelunsa periaatteita käyttäen kuvataidepedagogian käsitteitä
- arvioida kuvataiteellista ja kuvataidepedagogista osaamista ja kehittymistä perustellen näkemyksensä
- ilmaista itseään ja pyrkiä vaikuttamaan käyttämällä keskeisiä alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän menetelmiä huomioiden työturvallisuuden
- tulkita ja arvottaa omia, ympäristön ja taiteen kuvakulttuureja käyttäen erilaisia kuvantulkintatapoja

Execution methods

LÄHIOPETUSTA,
Suurryhmäopetus 4 h, harjoitukset 42 h, itsenäinen työskentely (vaihtelevasti) yksin/parin kanssa/pienryhmissä 89 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen ja harjoituksiin (minimiläsnäolo 60%; 10 % voi olla pois korvaamatta, mutta erinomaiseen suoritukseen vaaditaan 100 % läsnäolo tai poissaolojen korvaaminen).

HUOM: Keskeinen arviointityökalu on kurssin päätteeksi tehtävä kirjallinen portfolio, johon sisältyy myös opiskelijan arviointiin valitsemia visuaalisia tuotoksia.

Content

Sisältö
- Taiteellisen työskentelyn luonne sekä oppijoiden erilaisuuden ja monikulttuurisuuden huomiointi kuvataiteessa.
- Kuvataidekasvatusmallien lähtökohdat ja painotukset sekä mallien yhdistäminen.
- Perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 kuvataiteen opetussuunnitelma.
- Kuvataiteen oppimisen arviointitavat ja niiden harjoittelu.
- Visuaalisen havaitsemisen ja ajattelun harjoittaminen.
- Kuvallinen tuottaminen: alakouluun soveltuvia kuvailmaisun ja kuvallisen viestinnän keinoja, välineitä, materiaaleja ja tekniikoita.
- Kuvilla viestimisen, kuvantulkinnan ja monilukutaidon perusteita.
- Visuaalisen kulttuurin esteettisen, eettisen ja ekologisen arvottamisen pohdintaa.
- Kuvataide ja visuaalinen kulttuuri oppimisen ilon, ihmisen hyvinvoinnin ja kestävän elämäntavan edistämisessä.
- Pohjoisen alueen taiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin tutustumista.
- Taidemuseon ja muiden luokkatilan ulkopuolisten oppimisympäristöjen (ml. digitaalisuuden) käyttö kuvataiteessa.

Materials

Opetushallituksen verkkosivujen Kuvataide perusopetuksessa artikkelit kohdasta "Artikkeleita kuvataiteesta" sekä perusopetuksen opetussuunnitelman kuvataiteen osuuteen vuosiluokilla 1-6 liittyvät tekstit. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/kuvataide-perusopetuksessa



Suurryhmäopetuksen diat.



Lisäksi vuosittain vaihtuvia lyhyitä kurssilla erikseen jaettavia ajankohtaisia tekstejä.



 


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty

Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Visuaalinen osuus on puutteellinen tai ilmentää kuvataiteellisten keinojen heikkoa hallintaa.

Välttävä 1

Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa luetellaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen välttävää tai tyydyttävää hallintaa.

Tyydyttävä 2
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita melko yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen tyydyttävää hallintaa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3

Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa asian ymmärtämistä. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla jonkin verran puutteita.
Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen hyvää hallintaa.

Kiitettävä 4

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen hyvää tai kiitettävää hallintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan perustella moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on myös visuaalisesti ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Visuaalinen osuus ilmentää kuvataiteellisten keinojen kiitettävää tai erinomaista hallintaa. Erinomainen arvosana edellyttää läsnäoloa kaikissa harjoituksissa tai mahdollisten poissaolojen korvaamista.

Go back to top of page