Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja kirjallisuus (6op)

Toteutuksen tunnus: LAPE1513V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 01.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 10.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Outi Kallionpää
Riikka Partanen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO1-R1
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
LO1-R2
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
LO1-R3
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
LO1-R4
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
POM24
POM24 - syksyllä 2024 aloittanut POM-ryhmä
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä POM24
Opintojakso
LAPE1513V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

 pystyy integroimaan oppiaineen sisällöistä mielekkäitä ja tavoitteellisia kokonaisuuksia

 osaa innostaa oppilaita heitä kiinnostavan lasten- ja nuortenkirjallisuuden pariin ja soveltaa erilaisia tapoja opettaa lasten- ja
nuortenkirjallisuutta

 hallitsee luku- ja kirjoitustaitojen jatkumon opettamisen peruslähtökohdat ja osaa hyödyntää erilaisia luku- ja kirjoitustaitojen
opetusstrategioita ja menetelmiä

 pystyy opettamaan kielitietoa motivoivasti ja monipuolisesti

 hallitsee draamakasvatuksen perusteet ja osaa hyödyntää toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan

 on tietoinen suomi toisena kielenä -opetuksen perusteista

 osaa liittää kielitietoisuuden, monilukutaidon ja erilaiset mediat saumattomaksi osaksi opetustaan

Toteutustavat

Opetusprofiili LÄHI

Kontaktiopetus 2 op 54 h
Yhteisöllinen työskentely 2 op 54 h
Yksilöllinen työskentely 2 op 54 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen sekä annettujen yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Sisältö

Sisältö:

 suomen kieli ja kirjallisuus -oppiaineen ominaispiirteet ja opetussuunnitelma

 kielitiedon perusteet ja pedagogiikka

 luku- ja kirjoitustaitojen jatkumo ja niiden opetusmenetelmät

 kirjallisuuden opetus alakoulussa ja sanataidepedagogiikka

 draamakasvatuksen perusteet ja toiminnalliset opetusmenetelmät

 suomi toisena kielenä -opetuksen perusteet

 monilukutaito, kielitietoisuus ja mediat osana oppiaineen opetusta

Aika ja paikka

Kurssi on jaettu kahdelle vuodelle. Lukuvuoden 2024-2025 toteutus (27h lähiopetusta). Toiset 27 h lähiopetusta menee lukuvuodelle 2025-2026.

Viimeiset aikataulumuutokset on päivitetty Peppiin 17.12.24.

Oppimateriaalit


  • Opettajan kurssilla jakama materiaali

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Helsinki.

  • Maunu N. & Airaksinen R. (2003) Toiminnallinen kielenoppiminen. Otava  ISBN 9789511362296

  • Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Toim. Liisa Tainio, Maria Ahlholm, Satu Grünthal, Sirke Happonen, Riitta Juvonen, Ulla Karvonen ja Sara Routarinne (http://hdl.handle.net/10138/316123). Verkkokirja, ladattavissa vapaasti.



 


Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitusryhmätunnit ja tentti ( viisi harjoitusryhmää)

Luentoja yhteensä 10 kpl (20 h á 2 h)

Harjoitusryhmätunteja ( 16 h á 2h ja 15 h á 3h)

Tentti 1 kpl 3h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
(1) Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
(2) Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään niitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa asian ymmärtämistä mutta siinä saattaa olla pieniä, yksittäisiä puutteita.
(4) Suorituksesta välittyy tehtävänannon mukainen monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva ilman mainittavia puutteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Suorituksessa on monipuolinen kokonaisuus, joka osoittaa asian erinomaista hallintaa. Se on ehjä kokonaisuus, jossa on myös omaa oivallusta ja kriittistä otetta.

Lisätiedot

Kevään 2025 aikatauluihin on tulossa pieniä muutoksia marras-joulukuun 2024 aikana.

Siirry alkuun