Siirry suoraan sisältöön

Metodi-apaja I (5op)

Toteutuksen tunnus: KMEN0303V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kasvatustieteellinen koulutus
Opettajat
Roosa Karvonen
Marjaana Kangas
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
Opintojakso
KMEN0303V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia ja sen tarpeita
- tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheita ja tutkimusmenetelmiin liittyvää käsitteistöä
- ymmärtää tutkimusasetelman rakentamiseen ja valintoihin (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä ja analyysimenetelmä) liittyviä perusperiaatteita
- tunnistaa tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisiin kysymyksiin liittyviä näkökulmia
- hyödyntää ja soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatintutkielmassaan ja ammatillisen osaamisensa kehittymisessä

Toteutustavat

Opetusprofiili: HYBRIDI 3 (Luennot), Ryhmätyöskentely ETÄ2 (Mahdollisuus myös kasvokkaiseen työskentelyyn)

Luennot (8h)
Itsenäinen yhteisöllinen pienryhmä- ja työpajatyöskentely (8h)
Itsenäinen yksilöllinen työskentely (64h)

Opintojakson suorittaminen 5 opintopisteen laajuisena edellyttää lisäksi esseen työstämisen (n.5-6 sivua)

Suoritustavat

Opintojakson suorittamiseksi opiskelija osallistuu luennoille (8h), sekä itsenäiseen pienryhmä- ja työpajatyöskentelyyn (8h).
Lisäksi opiskelija työstää oppimispäiväkirjan, jossa hyödynnetään luentojen sisältöjä ja materiaaleja.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään luentojen ja harjoitusten avulla tutkimusprosessin keskeisiin vaiheisiin sekä tutustutaan kasvatustieteellisiin tutkimuksiin, niiden tutkimusotteisiin ja –menetelmiin. Opintojakso antaa opiskelijalle perusvalmiudet soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatin tutkielmassaan.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit sekä seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:



Alasuutari, P. (2019). Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino.



Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. (2017). Tutki ja kirjoita (7. painos). Tammi.



Suoranta, J. & Eskola, J. (2018). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta tai puutteellista.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä:

1 = Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä, mutta tyytyy luettelemaan asioita irrallisesti ja yksipuolisesti, eikä suoritus osoita opiskelijan omaa reflektointia. Lähteiden käyttö on heikkoa. Lisäksi suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 = Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan ymmärrystä peruskäsitteistä, mutta asioiden välisiä yhteyksiä ei tunnisteta. Työ on lähinnä soveltavaa ja päättelevää, ei argumentoivaa, eikä osoita juurikaan opiskelijan omaa reflektointia. Lähteiden käyttö on niukkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):

3 = Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä yhdistellä luentojen ja kirjallisuuden sisältöjä. Tekijä on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää reflektointia ja pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

4 = Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä ajatusten ja näkökulmien yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy tarkastelemaan analyyttisesti menetelmävalintoja kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen reflektoiden omaa oppimistaan ja ajatteluaan. Lähteiden käyttö on relevanttia ja tietellinen kirjoittaminen sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Työ osoittaa itsenäistä otetta, reflektiota ja oivallusta. Työ on selkeä kokonaisuus, joka sisältää systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Teksti on kielellisesti sujuvaa. Asiat suhteutetaan hyvin toisiinsa, niitä tarkastellaan eri näkökulmista ja perustellaan tieteellisesti. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Esitietovaatimukset

Opintojakso on hyvä ajoittaa kandidaatintutkielmaa ennen tai sen aikana suoritettavaksi.

Siirry alkuun