Kasvatus ja hyvinvointi (3op)
Toteutuksen tunnus: KKAS2145V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 13.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Satu Uusiautti
- Ryhmät
-
KASKO2Kasvatustiede 2. vuosikurssi
-
KEKA2Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
- Opintojakso
- KKAS2145V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- osaa soveltaa hyvinvointitutkimusta kasvatuksellisesta näkökulmasta
Toteutustavat
Luentoja 10 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu ja/tai työelämäpainotteinen analyysitehtävä.
Itsenäinen työskentely 68 h
Opetusprofiili
Hybridi 1
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luentoihin sisälletyn tehtävän ja kirjallisuuden suorittaminen kirjallisena työnä, 3op, arviointi 5-1/hylätty
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin tutkimusperusteisesti erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen ympäristöissä.
Aika ja paikka
Toteutukseen kuuluu kaksi lähiopetuskertaa, minkä jälkeen työskentely jatkuu online-työskentelynä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Opiskelija ei ymmärrä hyvinvoinnin peruskäsitteitä tai perusteorioita. Kirjallinen työ on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
1 Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä, mutta tyytyy luettelemaan asioita irrallisesti tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Työ voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
2 Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa hyvinvoinnin peruskäsitteitä. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Kirjallinen työ on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
3 Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä yhdistellä luentojen, kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun sisältöjä. Tekijä on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
4 Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan hyvinvoinnin ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
5 Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.