Siirry suoraan sisältöön

Kasvatus ja hyvinvointi (3op)

Toteutuksen tunnus: KKAS2145V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 13.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Opettajat
Satu Uusiautti
Ryhmät
KASKO2
Kasvatustiede 2. vuosikurssi
KEKA2
Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
Opintojakso
KKAS2145V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- osaa soveltaa hyvinvointitutkimusta kasvatuksellisesta näkökulmasta

Toteutustavat

Luentoja 10 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu ja/tai työelämäpainotteinen analyysitehtävä.
Itsenäinen työskentely 68 h

Opetusprofiili
Hybridi 1

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luentoihin sisälletyn tehtävän ja kirjallisuuden suorittaminen kirjallisena työnä, 3op, arviointi 5-1/hylätty

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin tutkimusperusteisesti erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen ympäristöissä.

Aika ja paikka

Toteutukseen kuuluu kaksi lähiopetuskertaa, minkä jälkeen työskentely jatkuu online-työskentelynä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Opiskelija ei ymmärrä hyvinvoinnin peruskäsitteitä tai perusteorioita. Kirjallinen työ on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
1 Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä, mutta tyytyy luettelemaan asioita irrallisesti tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Työ voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa hyvinvoinnin peruskäsitteitä. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Kirjallinen työ on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
3 Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä yhdistellä luentojen, kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun sisältöjä. Tekijä on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan hyvinvoinnin ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
5 Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun