Education systems and politics (4cr)
Code: KKAS2131V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 09.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Sustainability Education
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Tommi Wallenius
- Course
- KKAS2131V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- syventää tietämystään suomalaisen koulutusjärjestelmän rakenteesta, toimijoista ja kehityslinjoista
- hahmottaa lainsäädännön, rahoituksen ja informaatio-ohjauksen mekanismeja koulutuksessa
- kykenee hahmottamaan suomalaista koulutusjärjestelmää kansainvälisessä koulutuksen kentässä
- saa valmiuksia arvioida kriittisesti globalisaation ja talouden yhteyksiä sekä niiden merkitystä suomalaisen koulutuspolitiikan ja koulutuksen sisällöissä
Execution methods
Luento-opetus 10 h, itsenäinen työskentely 90 h. Opintojaksolla on käytössä oma Moodle-sivusto.
HYBRIDI 3
Accomplishment methods
Opintojakso suoritetaan ryhmätyönä (2–4 hlöä). Ryhmätyössä perehdytään ajankohtaiseen koulutuspoliittiseen ilmiöön, jota tarkastellaan kurssilla opittujen käsitteiden ja teemojen avulla. Kirjallisen raportin (noin 10 sivua) lisäksi ryhmät koostavat raportistaan esitystallenteen. Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa katsomistaan esityksistä oppimiskoosteen.
Content
Opintojaksolla tarkastellaan koulutuspoliittisten toimijoiden roolia ja merkitystä niin globaalilla, kansallisella kuin paikallisella tasolla. Suomalaisen koulutusjärjestelmän ja koulutuspolitiikan tunnuspiirteitä eritellään kriittisesti kansainvälisessä kontekstissa. Tarkastellaan ajankohtaisia koulutuspoliittisia keskusteluja sekä pohditaan tulevaisuuden haasteita koulutuksen tasa-arvolle.
Materials
Muu opintojaksolla ilmoitettava ryhmätöiden tekoa tukeva oheiskirjallisuus, mm.:
Blossing, U., Imsen, G. & Moos, L. 2014. The Nordic Education Model: 'A School for All' Encounters Neo-Liberal Policy.
Lingard, B. & Rizvi, F. 2010. Globalizing education policy.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.
Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.