Siirry suoraan sisältöön

Otetta ohjaukseen, asiakastyön menetelmät haltuun (5op)

Toteutuksen tunnus: KOKE_OTE_OHJ23-24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus- ja kehittämispalvelut
Opetuskielet
suomi
Vastuuopettaja
Pauliina Keskinarkaus
Opintojakso
KOKE_OTE_OHJ23-24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy ohjausprosessiin ja osaa tunnistaa ja ohjata asiakastyön tavoitteita, vaiheita, ratkaisuja ja verkostoyhteistyötä. Opiskelija perehtyy kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja statusasemien kysymyksiin sekä konkreettisiin ohjaustyön toteuttamisen ja osaamisen ja vahvuuksien tunnistamisen menetelmiin sekä kirjallisuuteen.

Opintojakson jälkeen osallistujat osaavat soveltaa ja muokata ohjausmenetelmiä ja työvälineitä erilaisiin ohjaustilanteisiin. Osallistujat oppivat tunnistamaan ja tuntemaan omat vahvuutensa ja osaamisensa ohjaajina sekä havainnoimaan omaa ohjausvuorovaikutustaan. Opintojaksolla opitaan tunnistamaan palveluita ja yhteistyöverkostoja sekä toimimaan verkostoissa. Käytännön osaamista tukevat koulutuksessa suoritettavat kehittämistehtävät, joiden kautta osaaminen ja harjoitukset nivotaan omaan työhön.

Toteutustavat

Lähi- tai etätoteutus

Sisältö

1. URAOHJAUS ohjauksen elementtejä ohjattavan ja ohjaajan näkökulmasta, ohjausprosessin kuljettaminen
2. MOTIVAATIO JA VUOROVAIKUTUS
sisäinen motivaatio ja sen tukeminen, kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjausprosessissa, kuuntelun ja kysymisen taito, osallisuuden vahvistaminen
3. OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA SUUNTAAMINEN
työkaluja ja menetelmiä osaamisen tunnistamiseen, kouluttautumisen ja osaamisen täydentämisen tai suuntaamisen mahdollisuudet, osaaminen uramuutosten mahdollistajana
4. VAHVUUDET JA MOTIVAATIO
näkökulmia vahvuusperustaiseen uraohjaukseen, vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen ohjauskeskustelussa sekä työkaluja ja menetelmiä ohjausprosessiin
5. ASIAKASPROFIILIT JA STATUSASEMA
ohjaajan ja ohjattavan vahvuudet ja asema, luottamus ammatilliseen osaamiseen, ohjausprosessiin ja sen tavoitteisiin
6. VERKOSTOT TUKENA JA TYÖNANTAJIEN TARPEET
palveluiden tunnistaminen ja yhteistyöverkostojen laajentaminen, alueen erityispiirteet uraohjauksessa, työmarkkinoiden tuntemus

Siirry alkuun