Kriittiset lukutaidot (2op)
Toteutuksen tunnus: KYLE0209V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 24.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.05.2025 - 23.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Lauri Palsa
- Ryhmät
-
LO2-R1Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
-
LO2-R2Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
-
LO2-R3Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
-
LO2-R4Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
-
KASKO2Kasvatustiede 2. vuosikurssi
-
KEKA1Kestävyyskasvatuksen ko 1. vuosikurssi
- Opintojakso
- KYLE0209V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kriittisen lukutaidon käsitteen ja sen eri osa-alueet, ymmärtää kriittisen lukemisen merkityksen ja osaa soveltaa sitä omissa opinnoissaan ja muussa toiminnassaan
- osaa erottaa populaarit ja tieteelliset tekstit toisistaan ja ymmärtää niiden erilaiset käyttöyhteydet
- osaa tulkita ja arvottaa kriittisesti erilaisia teksti-, numero- ja multimediasisältöjä sekä tekoälyn tuottamia sisältöjä
- osaa käyttää ja kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan akateemisessa keskustelussa
Toteutustavat
Luento 8 h
Pienryhmätyöskentely 22 h
Itsenäinen työskentely 22 h
Opetusprofiili LÄHI
Suoritustavat
- aktiivinen osallistuminen luennoille
- pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät analyysitehtävät
Sisältö
Kurssilla
- tutustutaan kriittisen lukutaidon käsitteeseen ja kognitiivisiin vinoumiin
- opetellaan tunnistamaan populaarien ja tieteellisten tekstien eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia sekä arvioimaan niitä kriittisesti
- harjoitellaan tekstien, kuvien ja multimediasisältöjen sekä tekoälyn tuottamien sisältöjen kriittistä analyysia ja lähdekritiikkiä.
Oppimateriaalit
Mäkelä, Björninen, Hämäläinen, Karttunen, Nurminen, Raipola ja Rantanen (toim.) (2020) Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä tarinataloudesta. (luvut 1. ja 2.) E-kirjana Lapin yliopiston kirjastossa
Sanna Ryynänen (2020) Puhummeko nyt rasismista. Media & viestintä Vol 43 Nro 4 https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/100619
Reijo Kupiainen (2022) Koulu kriittisyyden ja lukutaidon perustana. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/143601
Reijo Kupiainen (2023) Tiedollinen luottamus. Voimmeko luottaa toisilta saamaamme tietoon? Niin&näin 2/2023 https://netn.fi/fi/artikkeli/tiedollinen-luottamus-voimmeko-luottaa-muilta-saamaamme-tietoon
Salla-Maaria Laaksonen (2023) ChatGPT:n viestintä on koukuttavaa ja toisteista. https://rajapinta.co/2023/04/06/chatgptn-viestinta-on-koukuttavaa-ja-toisteista/?fbclid=IwAR1F-VkB7w7MGccu4SRhpLXVE7o5ldGmkYijvZk6NeTNbN8vF4hOl0eMvtw
Lisäksi muita ajankohtaisia aineistoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen.
Hylätty: Yksi tai useampia oppimistehtäviä on suorittamatta. Oppimistehtävät eivät täytä niille asetettuja kriteereitä. Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen.