Siirry suoraan sisältöön

Kriittiset lukutaidot (2op)

Toteutuksen tunnus: KYLE0209V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 24.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2025 - 23.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Lauri Palsa
Ryhmät
LO2-R1
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
LO2-R2
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
LO2-R3
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
LO2-R4
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
LO2-R5
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
KASKO2
Kasvatustiede 2. vuosikurssi
KEKA1
Kestävyyskasvatuksen ko 1. vuosikurssi
Opintojakso
KYLE0209V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kriittisen lukutaidon käsitteen ja sen eri osa-alueet, ymmärtää kriittisen lukemisen merkityksen ja osaa soveltaa sitä omissa opinnoissaan ja muussa toiminnassaan
- osaa erottaa populaarit ja tieteelliset tekstit toisistaan ja ymmärtää niiden erilaiset käyttöyhteydet
- osaa tulkita ja arvottaa kriittisesti erilaisia teksti-, numero- ja multimediasisältöjä sekä tekoälyn tuottamia sisältöjä
- osaa käyttää ja kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan akateemisessa keskustelussa

Toteutustavat

Luento 8 h
Pienryhmätyöskentely 22 h
Itsenäinen työskentely 22 h

Opetusprofiili LÄHI

Suoritustavat

- aktiivinen osallistuminen luennoille
- pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät analyysitehtävät

Sisältö

Kurssilla
- tutustutaan kriittisen lukutaidon käsitteeseen ja kognitiivisiin vinoumiin
- opetellaan tunnistamaan populaarien ja tieteellisten tekstien eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia sekä arvioimaan niitä kriittisesti
- harjoitellaan tekstien, kuvien ja multimediasisältöjen sekä tekoälyn tuottamien sisältöjen kriittistä analyysia ja lähdekritiikkiä.

Oppimateriaalit

Mäkelä, Björninen, Hämäläinen, Karttunen, Nurminen, Raipola ja Rantanen (toim.) (2020) Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä tarinataloudesta. (luvut 1. ja 2.) E-kirjana Lapin yliopiston kirjastossa 



Sanna Ryynänen (2020) Puhummeko nyt rasismista. Media & viestintä Vol 43 Nro 4 https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/100619  



Reijo Kupiainen (2022) Koulu kriittisyyden ja lukutaidon perustana. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/143601 



Reijo Kupiainen (2023) Tiedollinen luottamus. Voimmeko luottaa toisilta saamaamme tietoon? Niin&näin 2/2023 https://netn.fi/fi/artikkeli/tiedollinen-luottamus-voimmeko-luottaa-muilta-saamaamme-tietoon 



Salla-Maaria Laaksonen (2023) ChatGPT:n viestintä on koukuttavaa ja toisteista. https://rajapinta.co/2023/04/06/chatgptn-viestinta-on-koukuttavaa-ja-toisteista/?fbclid=IwAR1F-VkB7w7MGccu4SRhpLXVE7o5ldGmkYijvZk6NeTNbN8vF4hOl0eMvtw 



Lisäksi muita ajankohtaisia aineistoja. 



 


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen.

Hylätty: Yksi tai useampia oppimistehtäviä on suorittamatta. Oppimistehtävät eivät täytä niille asetettuja kriteereitä. Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen.

Siirry alkuun