Media opetuksessa ja oppimisessa (5op)
Toteutuksen tunnus: MKAS3105V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 05.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Mediakasvatuksen maisteriohjelma
- Opettajat
- Heli Ruokamo
- Ryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
-
KASKO4Kasvatustiede 4. vuosikurssi
-
KASKO5Kasvatustiede 5. vuosikurssi
-
MEDI4Mediakasvatus 4. vuosikurssi
-
MEDI5Mediakasvatus 5. vuosikurssi
-
YHDENVERT4Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
-
YHDENVERT5YHDENVERTAISUUDEN JA JATKUVAN OPPIMISEN MAISTERIOHJELMA 5. vuosikurssi
- Opintojakso
- MKAS3105V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- hyödyntää ja analysoida ajankohtaista monitieteistä opetuksen ja oppimisen tutkimusta mediakasvatuksen alueella
- soveltaa oppimisteoreettisia ja pedagogisia näkökulmia median ja digitaalisen teknologian opetuskäytön tutkimukseen
- perusteet pedagogisten mallien merkityksestä oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
Toteutustavat
Hybridi 1. 20 h kasvokkaisia luentoja, joita on mahdollisuus seurata myös etänä. Kurssiin sisältyy tutkijavierailuita. Opiskelijat tutustuvat ajankohtaiseen mediakasvatuksen opetuksen ja oppimisen tutkimukseen ja tutkimusartikkeleihin. Opiskelijat kirjoittavat kurssin aikana oppimispäiväkirjaa, joka tallennetaan Moodleen.
Itsenäistä työskentelyä 113,5 h.
Suoritustavat
Osallistuminen luennoille, tutkimuskirjallisuuteen tutustuminen ja oppimispäiväkirja.
Sisältö
Opiskelijat tutustuvat ajankohtaiseen mediakasvatuksen opetuksen ja oppimisen tutkimukseen. He tutustuvat oppimisteoreettisiin ja pedagogisiin perusteisiin sekä ajankohtaisiin käsitteisiin median ja digitaalisen teknologian opetuskäytön tutkimuksessa. Opiskelijat tutustuvat tutkimusperustaiin ja oppimisteoreettisesti perusteltuihin pedagogisiin malleihin ja niiden hyödyntämiseen oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Oppimateriaalit
Ajankohtainen tutkimuskirjallisuus ja -artikkelit ilmoitetaan kunkin luennon alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.