Didactical Seminar (5cr)
Code: LAER0125V24-3001
General information
- Enrollment
- 04.12.2024 - 21.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.03.2025 - 27.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Samuli Ranta
- Course
- LAER0125V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
-ilmaista itseään ammatillisesti tieteellisen tekstin ja tutkimusperustaisesti suullisen esityksen avulla;
-argumentoida rakentavasti toisen opiskelijan työstä;
-käyttää alan kirjallisuutta oman opetuksensa suunnittelun tukena;
-tehdä opetustaan koskevia suunnitelmia ja kehittää uusia ideoita;
-analysoida esi- ja alkuopetuksen pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja;
-ottaa huomioon ammatillisessa toiminnassaan esi- ja alkuopetukseen kuuluvat ainedidaktiset seikat.
Execution methods
Seminaarityöskentely 14 h
Omatoiminen opiskelu n. 119 h
Opetusprofiili: LÄHI
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen seminaariin, valittuun aihepiiriin perehtyminen, toiminnan/tekstin suunnittelu (ja toteutus), seminaariesitelmä, kirjallinen seminaarityö ja yhden työn opponointi.
Content
Opiskelija perehtyy valitsemaansa esi- ja /tai alkuopetukseen liittyvää aiheeseen ja löytää siihen liittyvää kotimaista ja ulkomaista tutkimuskirjallisuutta. Hän suunnittelee ja toteuttaa valitsemaansa aihepiiriin liittyvän opetuskokeilun, opetusmateriaalin tms. Opiskelija kirjoittaa valitusta aihepiiristä seminaarityön, jossa on kirjallisuuteen perustuva käsitteellinen osa, toteutusosa ja pohdinta. Työ voi olla myös kokonaan teoreettinen kiinnittyen didaktiseen tutkimukseen. Työ esitellään didaktisessa seminaarissa. Jokainen opiskelija opponoi yhden seminaarintyön.
Seminaarityön aiheena voi olla esimerkiksi:
-monialaiset oppimiskokonaisuudet
-taito- ja taideaineiden didaktiset sovellukset
- katsomusaineiden didaktiikka
- filosofian opettaminen esi- ja /tai alkuopetuksessa
- ympäristö- ja luonnontiedon kokeellisen ja tutkivan oppimisen toteuttaminen
- 5-8 -vuotiaiden lasten parissa tehtävä harrastustoiminta
- vaihtoehtopedagogiikkojen esi- ja alkuopetussovellukset
- yhteistyötahojen toiminta (opiskeluhuollon, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, koulutuspalvelut)
- esi- ja alkuopetusikäisten maahanmuuttajalasten opetus ja opetuksen järjestäminen
- esi- ja alkuopetus eri konteksteissaan
Materials
Opiskelijan valitsemaa aihepiiriä käsittelevä kotimainen ja kansainvälinen kirjallisuus.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Seminaarityön laatiminen ja esittäminen ja toisen seminaarityön arvioiminen on puutteellista, virheellistä tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä (1): Seminaarityö on jäsentymätön. Valittu aihepiiri esitellään puutteellisesti. Työssä on käsitelty joitain tutkimusperustaisuuden ja käytännön elementtejä. Teoreettisten näkökulmien yhdistäminen työn didaktiseen sovellukseen on pinnallista. toisen seminaarityö opponoidaan pinnallisesti.
Tyydyttävä (2): Seminaarityö on hieman jäsentymätön. Valittu aihepiiri esitellään keskeisiltä osiltaan. Teoreettisten näkökulmien yhdistäminen työn didaktiseen sovellukseen on näkyvissä. Toisen seminaarityö opponoidaan pinnallisesti.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Seminaarityö on selkeä kokonaisuus, joka osoittaa tekijän perehtymistä aiheeseen. Esityksen rakenne osoittaa, että näkökulma on jäsentynyt. Keskeiset teemaan kiinnittyvät alueet hahmotetaan ja mahdollisia ongelmia tunnistetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty hyvin. Toisen seminaarityö opponoidaan perusasiat hyvin hahmottaen.
Kiitettävä (4): Seminaarityö on selkeä kokonaisuus, joka osoittaa tekijän perehtymistä aiheeseen sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Esityksen rakenne osoittaa, että näkökulma on jäsentynyt. Keskeiset teemaan kiinnittyvät alueet hahmotetaan ja mahdolliset keskeiset ongelmat tunnistetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty kiitettävästi. Toisen seminaarityö opponoidaan rakentavasti perusasiat hahmottaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Seminaarityössä teoreettisten lähtökohtien ja käytännön yhtymäkohdat tuodaan esiin erinomaisesti. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Omaan näkökulmaa käsitellään innovatiivisesti ja aiheeseen liittyviä ongelmia niiden merkityksiä on oivallettu ja pohdittu. Toisen seminaarityö opponoidaan analyyttisesti ja rakentavasti.