Skip to main content

Mathematics, grades 0-2 (3cr)

Code: LAER0129V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2024 - 07.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.01.2025 - 20.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Teachers
Pekka Muotka
Course
LAER0129V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Kurssin lopussa opiskelija osaa
- kuvailla ajattelun taitoja ja miten niitä voidaan harjoitella.
- kuvailla pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit.
- operoida vaivatta luonnollisten lukujen laskutoimituksilla.
- selittää kymmenjärjestelmän periaatteen.
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita matematiikan esi- ja alkuopetuksessa.
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen matematiikan opetuskokonaisuuden 5 – 8 vuotiaille
- kuvailla sopusoinnussa perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa oman opetusnäkemyksensä matematiikassa.
- ratkaista vaativia ongelmia myös luovin toteutuksin innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja.

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI
15 h harjoituksia
33 h yhteisöllinen työskentely: Opetuskokeilu 17 h, ohjelmointiprojekti 9 h, ryhmätehtävät 7 h
32 h itsenäinen työskentely: Luentojen reflektointi 8 h, Esseen kirjoittaminen 24 h

Accomplishment methods

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin, harjoituksia syventävien tai ennakkohtehtäviänä tehtävien ryhmätehtävien ja ohjelmointiprojektin tekemistä sekä materiaalipaketin laatimista. Kurssi arvioidaan esseen perusteella.

Content

- Esimatemaattiset taidot ja niiden harjoittelu.
- Lapsen lukukäsitteen kehittyminen.
- Pienten lukujen opettamista jäsentävät mallit
- Kymmenjärjestelmä ja peruslaskutoimitukset sekä niiden opettaminen.
- Geometrian ja mittaamisen peruskäsitteet ja niiden opettaminen.
- Ohjelmointi alkuopetuksessa.
- Matematiikka esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa.
- Tärkeitä periaatteita opetettaessa matematiikkaa 5 – 8 vuotiaille.

Materials

Oppaita





Asiakirjoja:




Assessment criteria, satisfactory (1)

0
- Jokin osa-alue puuttuu kurssin suorittamisesta, kaksi tai useampi esseen osa-alueista puuttuu tai ei käsittele ohjeiden mukaisia aiheita.

1
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita, mutta niukasti.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita.

2
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Suurin osa esseen osa-alueista käsittelee pyydettyjä aiheita.
- Lähdekirjallisuus sisältää vain opetusoppaita.
- Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä niukasti kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat suurimmalta osin sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa joitakin esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa jonkun esimerkin siitä, miten ne toteutuvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Assessment criteria, good (3)

3
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuus painottuu oppaisiin, tai tieteellisiä artikkeleita on niiden joukossa vain yksi.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omia opetuksen periaatteita on kuvattu, ja ne ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

4
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa artikkelia, joista yksi on tieteellinen artikkeleita.
-Omia kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueita ja osaa antaa innovatiivisia esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Assessment criteria, excellent (5)

5
- Kurssin suorittamisen edellytykset täyttyvät.
- Essee on kirjoitettu ohjeiden mukaisesti.
- Lähdekirjallisuudessa on käytetty vähintään kahta, mielellään useampaa tieteellistä artikkelia.
- Omia aitoja kokemuksia ja havaintoja on pohdittu kypsästi peilaten niitä relevanttiin kirjallisuuteen.
- Omat kuvatut opetuksen periaatteet ovat sopusoinnussa OPS:n kanssa ja ne muodostavat kattavan kokonaisuuden.
- Opiskelija tunnistaa esi- ja alkuopetuksen matematiikan osa-alueet ja osaa antaa relevantteja esimerkkejä siitä, miten ne konkretisoituvat esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmassa.

Go back to top of page