Interaction in Social Work Practices (5cr)
Code: SSOS1222V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 04.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Social Work
- Teachers
- Samuel Salovaara
- Tarja Kemppainen
- Scheduling groups
- Rovaniemen ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Oulun ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Rovaniemen ryhmä
- Oulun ryhmä
- Course
- SSOS1222V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää kohtaamiseen, dokumentaatioon ja digitaalisuuteen perustuvan vuorovaikutuksen tapoja ja merkityksiä sosiaalityön käytännöissä
- soveltaa omassa toiminnassaan sosiaalityössä tarvittavia vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja
- hahmottaa vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä periaatteita osana sosiaalityön käytäntöä
- tunnistaa vuorovaikutukseen liittyvää vallankäyttöä, kokemuksellisuutta ja monitulkintaisuutta.
Execution methods
Opetusprofiili: HYBRIDI 1.
Content
Opintojaksossa keskitytään vuorovaikutuksen monimuotoisuuteen sosiaalityön käytännön perustana. Opiskelija perehtyy vuorovaikutukseen kommunikaationa, kokemuksena ja toimintana eettisten periaatteiden ja vallankäytön näkökulmista. Opintojaksolla perehdytään kasvokkaiseen vuorovaikutukseen osana asiakasprosessia, dokumentaatioon vuorovaikutuksen muotona sekä teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen erityisyyteen.
Materials
Ennakkotehtävän kirjallisuus:
Hänninen Kaija & Poikela Ritva (2016) Toimintalähtöinen, dialoginen ja kohtaava vuorovaikutus. Teoksessa Maritta Törrönen, Kaija Hänninen, Päivi Jouttimäki, Tiina Lehto-Lundén, Petra Salovaara, Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö. Helsinki: Gaudeamus, 148–164.
Teaching methods
Yhteinen aloitustapaaminen SSOS1217V24 kanssa (voi osallistua paikan päällä tai etänä, tehdään myös tallenne)
Etukäteismateriaaliin perehtyminen ja ennakkotehtävä
Luentoja (15 h), etänä (ei tallennusta)
Luentoja (8 h) + harjoitukset (8 h), jotka suoritetaan pakollista läsnäoloa edellyttävänä lähiopetuksena Rovaniemellä tai Oulussa (opiskelija voi valita)
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäiviin osallistumisen kriteerit eivät täyty tai/ja suoritus on erittäin puutteellinen ja sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Osallistumisen kriteerit kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäiviin täyttyvät, mutta aktiivisuus päivillä on vähäistä tai/ja suoritus on sisällöltään suppea, pintapuolinen ja vastaa heikosti tehtävänantoa, eikä siinä ole käytetty muita lähteitä kuin luentoja. Suoritus voi sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia virheitä ja epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.
Tyydyttävä (2): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on melko vähäistä. Suoritus on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Lähteitä on käytetty vaatimattomasti ja referoiden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on hyvää. Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalien sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Lähteitä käytettään riittävästi. Opiskelija osoittaa kurssisisältöjen ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.
Kiitettävä (4): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on kiitettävää. Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalien sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Lähteiden käyttö on kattavaa ja ne ovat vuoropuhelussa keskenään. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on erinomaista. Suoritus muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalien sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Käytetyt lähteet on valittu huolella ja ne ovat hyvin vuoropuhelussa keskenään ja kirjoittajan kanssa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.
Qualifications
Sosiaalityön perusopinnot
Further information
Kurssi koostuu kolmesta osiosta:
Dokumentaation ja määrämuotoisen kirjaamisen osio sekä digitaalisen vuorovaikutuksen osio sisältävät 15 tuntia etäluentoja, jotka jakaantuvat seuraavasti
- 12 tuntia, dokumentaatio ja määrämuotoinen kirjaaminen (Tarja Kemppainen)
- 3 tuntia, digitaalinen vuorovaikutus (Samuel Salovaara)
Kasvokkaisen vuorovaikutuksen osio sisältää ennakkotehtävän sekä 8 tuntia luento-opetusta ja 8 tuntia harjoituksia (Samuel Salovaara). Tämän kokonaisuuden luennoilla ja harjoituksissa läsnäolo on PAKOLLISTA. Osion luennot ja harjoitukset toteutetaan kolmen peräkkäisen päivän aikana ja opiskelija voi ilmoittautuessaan valita, osallistuuko lähipäiville Rovaniemellä vai Oulussa. Ennen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luennoille osallistumista opiskelija perehtyy annettuun kirjallisuuteen (ks. Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus) ja tekee siihen pohjautuvan kirjallisen ennakkotehtävän.
Kurssin luentoihin ja harjoituksiin pohjautuen opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjan erillisten ohjeiden mukaan.