Skip to main content

Religious and Cultural Competences in Working Life (5cr)

Code: SSOS1224V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.07.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Social Work
Teachers
Eve Orhanli
Enni Mikkonen
Teacher in charge
Eve Orhanli
Course
SSOS1224V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa uskontojen ja kulttuurien roolia ja merkitystä työelämässä ja ammatillisessa osaamisessa
- tunnistaa kulttuuriset ja uskonnolliset kysymykset globaaleissa, yhteiskunnallisissa ja paikallisissa konteksteissa
- reflektoida omaa asemoitumistaan, näkökulmiansa ja tietotaustaansa työelämän kohtaamistilanteissa, käytännöissä ja rakenteissa
- soveltaa uskonnollista ja kulttuurista lukutaitoa työelämän käytäntöihin.

Execution methods

Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Pitää sisällään luentotallenteita, parityöskentelyä, lähi- sekä verkko-opetusta.

Content

Opintojaksolla perehdytään
- kulttuurien ja uskontojen roolin huomioivan työelämän ja osaamisen keskeisiin käsitteisiin
- kulttuurien ja uskontojen monimuotoisuuteen sekä niihin liittyviin valtakysymyksiin ja -konteksteihin
- oman asemoitumisen tunnistamiseen ja problematisoimiseen suhteessa erilaisiin kulttuurisiin ja uskonnollisiin tekijöihin, ajattelutapoihin ja teoreettisiin traditioihin
- kulttuurisen kompetenssin ja uskontolukutaidon keskeisiin ulottuvuuksiin ja niiden soveltamiseen.

Location and time

Ryhmätapaamiset 2024-2025 (max. 20 opiskelijaa/ryhmä). Ryhmiin ilmottaudutaan Moodlessa.

17.10.2024 (lähi Rovaniemellä)
21.11.2024 (lähi Oulussa)
30.1.2025 (verkossa)
13.3.2025 (lähi Rovaniemellä)
8.5.2025 (verkossa)

Materials

Kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.


Teaching methods

Videoluennot Moodlessa, ryhmätapaamiset ja kirjallisuus.
Kurssin voi tehdä halutessaan kokonaan verkossa. Opiskelijoita kannustetaan kuitenkin osallistumaan lähiopetuksena järjestettäviin ryhmätapaamisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Opiskelija ei ole osallistunut ollenkaan seminaarityöskentelyyn.

Välttävä (1): Suoritus ei osoita perehtyneisyyttä kurssin materiaaleihin. Kirjallisen työn sisällöt saattavat olla puutteellisia tai jäädä hyvin epäselviksi. Valitun ilmiön käsittelyssä ja taustoittamisessa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita. Osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista.

Tyydyttävä (2): Suoirtuksessa on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita, käsitteitä ja tutkimuksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppea, lavea, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön. Osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Käsitteellinen viitekehys ja aiempi tutkimus on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Seminaarityön rakenne on jäsentynyt, ja on sovellettu hyvin relevanttia kirjallisuutta sekä luentojen antia, mutta tieteellisessä argumentaatiossa ja analyyttisyydessä saattaa olla puutteita. Osallistuminen seminaarityöskentelyyn osittain aktiivista.

Kiitettävä (4): Suorituksessa käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty ja niiden käsittely on analyyttistä. Teoreettisen ja tutkimuksellisen kirjallisuusaineiston ja luentomateriaalin käsittely sekä niiden analyysi ovat tutkimustehtävään sopivia. Kirjallinen työ noudattaa tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Seminaarityöskentelyyn osallistuminen osittain aktiivista.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen erityistä perehtyneisyyttä. Käytetyn kirjallisuuden sekä luennoilta nostettujen teemojen käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Seminaarityöskentelyyn osallistuminen oma-aloitteista ja aktiivista.

Go back to top of page