Sosiaalityö ja talous (Rovaniemi) (5op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1215V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 28.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.11.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jyrki Paukku
- Vastuuopettaja
- Jyrki Paukku
- Ryhmät
-
SSOSaineSosiaalityö aineopinnot
- Opintojakso
- SSOS1215V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida julkisen toiminnan ja muiden laskentayksiköiden taloudellisia reunaehtoja sosiaalityön näkökulmasta
- arvioida sosiaalihuollon organisaatioiden toimintaa ja johtamista talouden näkökulmasta
- kuvata toiminnan suunnittelun taloudelliset peruselementit ja näiden elementtien keskinäiset riippuvuudet
- soveltaa ja luokitella taloudellisten tunnuslukujen ja mittareiden käyttöä sekä niihin liittyviä ongelmia sosiaalialalla
- tunnistaa toiminnan valvontaan sekä riskien arvioimiseen liittyviä lähtökohtia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kuntien, valtion ja hyvinvointialueiden taloudenpitoa koskevaan lainsäädäntöön erityisesti sosiaalityön toiminnan suunnittelun taloudellisten vaikutusten ja taloudellisen tilanteen analysoinnin näkökulmasta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Oppimistehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Oppimistehtävä on sisällöltään suppea ja luentojen teemoja käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Luentojen sisältö on pääosin ymmärretty, mutta suoritus sisältää vähäistä enemmän virheitä tai epäselvyyksiä. Luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä tekijän oma kriittinen ajattelu ja reflektointi puuttuvat.
Tyydyttävä (2): Oppimistehtävä on huolellisesti laadittu ja luentojen sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Työssä on jonkin verran virheitä. Tekijä huomioi oppimistehtävässään myös käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Oppimistehtävä on ehjä kokonaisuus, jossa luentojen sisältöjä tarkastellaan käsitteellisten näkökulmien kautta. Tekijä tuottaa oppimispäiväkirjassaan myös itsenäistä ajattelua, mutta sen argumetointi jää vielä melko ohueksi.
Kiitettävä (4): Oppimistehtävä osoittaa syvää ymmärrystä luentojen sisällöistä, joita tekijä tulkitsee ja reflektoi itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Oppimistehtävä osoittaa syvää luentojen sisältöjen avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Tekijä osoittaa kykenevänsä käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen ja perusteltuun argumentointiin.
Esitietovaatimukset
Sosiaalityön perusopinnot
Lisätiedot
Kurssi suoritetaan tekemällä oppimispäiväkirja ja oppimistehtävä.