Käsityökasvatus ja ainedidaktiset projektit (6op)
Toteutuksen tunnus: LAER2333V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Sanna Takaluhta
- Miia Hast
- Ryhmät
- 
                        LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
- 
                        LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
- 
                        LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
- 
                        LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
- 
                        LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
- 
                        LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
- 
                        LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
- Opintojakso
- LAER2333V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa oppia ja kehittää omaa käsityön pedagogista asiantuntijuuttaan ja suunnitella tavoitteellisesti sekä innovatiivisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6
- osaa hyödyntää käsityön tutkimusta ja laatia käsityön opetussuunnitelmaan pohjautuvia lukuvuosisuunnitelmia 
- harjantuu erilaisten käsityön oppimistehtävien, opetusmenetelmien ja digitaalisten toimintaympäristöjen hyödyntämisessä 
- osaa suunnitella ja laatia sähköistä opetus- ja oppimateriaalia huomioiden esimerkiksi muiden oppiaineiden yhteydet käsiteltäviin teemoihin/ilmiöihin
- osaa tuottaa yhteisöllisiä ja tutkivaan oppimiseen perustuvia digitaalisia oppimisaihioita 
- osaa käyttää käsityötaidon oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa mediaa, erilaisia digitaalisia sovelluksia ja toimintaympäristöjä
- osaa suunnitella ja toteuttaa käsityön arviointia tukevaa analytiikkaa
- hallitsee käsityön opetukseen liittyvät työturvallisuusnäkökulmat ja oppilaiden perehdyttämisen
- ymmärtää turvallisuuskulttuuriin koko koulua koskevana ilmiönä
                    
Toteutustavat
Luennot, seminaarityöskentely ja harjoitukset lähiopetuksena: yhteensä 60 h
A: Käsityökasvatuksen perusteet II (10 h)
Luento 2 h
Harjoitukset 2 x 3 h
Seminaari 2h
B: Käsityön oppimistehtävät ja digitaaliset toimintaympäristöt (25h)
Luento 2h
Harjoitukset 4 x 5h
Seminaari 3h 
C: Taidon oppimisen ja arvioinnin analytiikka (20h)
Luento 2h
Harjoitukset 4 x 4h
Seminaari 2h
D: Käsityön turvallisuuskulttuuri (5h)
Luento 2 h
Harjoitukset 3 h
Itsenäinen työskentely ja työskentely pienryhmissä 102 h:
Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi 40 h
Moduulikohtaiset kirjalliset ja digitaaliset tehtävät 62 h
                    
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, seminaarityöskentelyyn ja harjoituksiin 
Moduulikohtaisien harjoitustöiden, kirjallisten ja digitaalisten tehtävien hyväksytty suorittaminen
                    
Sisältö
A: Käsityökasvatuksen perusteet II 
- käsityökasvatus ja opetuksen tiedollinen ja toiminnallinen rakenne: opetussuunnitelmasta lukuvuosisuunnitelmiin
B: Käsityön oppimistehtävät ja digitaaliset toimintaympäristöt  
- käsityössä esiintyvien teemojen ja ilmiöiden yhteys mm. muihin oppiaineisiin/oman paikkakunnan tuotantoelämään, yrittäjyyteen/kulttuuriperintöön tai kulttuuriseen moninaisuuteen oppimistehtävien suunnittelussa
- käsityön digipedagogiset mahdollisuudet sekä yhteisölliset ja tutkivan oppimisen projektit digitaalisissa toimintaympäristöissä
- median ja digitaalisten sovelluksien hyödyntäminen laaja-alaisen käsityötaidon oppimisessa ja ohjaamisessa
C: Taidon oppimisen ja arvioinnin analytiikka 
- keholliset taidot ja tietoisuuden rakentuminen digitaalisissa oppimisympäristöissä 
- oppimisprosessin seuraaminen ja tukeminen; oppimiseen liittyvän datan kerääminen, mittaaminen ja analysointi
- käsityön osaamisen arviointiratkaisut ja oppimisanalytiikan työvälineiden käyttö
D: Käsityön turvallisuuskulttuuri 
- lainsäädäntö ja määräykset sekä vastuukysymykset
- käsityön yleiset työturvallisuusjärjestelyt ja työturvallisuusopetus
- turvallisuuskasvatuksen yhteys oppilaan hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan kunkin moduulin alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Suoritus on hylätty. Opiskelija ei suorita kurssin vaatimia osaamistavoitteita ja tehtäviä hyväksytysti.
1: Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät ovat virheellisiä ja eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osaa kehittää omaa käsityöosaamistaan ja käsityön pedagogista asiantuntijuuttaan. Opiskelijan suoritukset ja/tai osaamisen tavoitteet eivät kytkeydy koulukäsityön kontekstiin.
2: Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät ovat puutteellisia ja vastaavat heikosti tehtävänantoa. Opiskelija osoittaa tyydyttävää käsityöosaamista ja pedagogista asiantuntijuutta. Opiskelijan suoritukset ja/tai osaamisen tavoitteet eivät ole tarkoituksenmukaisia koulukäsityön kontekstiin.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät vastaavat hyvin tehtävänantoa, osoittavat opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa hyödyntää oppimaansa. Opiskelija osaa kehittää omaa käsityöosaamistaan ja käsityön pedagogista asiantuntijuuttaan. Opiskelija hallitsee hyvin käsityön sisältöalueiden ja työtapojen lähtökohdat koulukäsityön kehittämiseksi.
4: Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät vastaavat kiitettävästi tehtävänantoa, osoittavat opiskelijan kykyä soveltaa oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija osaa aktiivisesti kehittää omaa käsityöosaamistaan ja käsityön pedagogista asiantuntijuuttaan. Opiskelija osoittaa kiitettävästi osaamistaan koulukäsityön kehittämiseksi.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät vastaavat erinomaisesti tehtävänantoa, osoittavat opiskelijan ammatillista osaamista ja laaja-alaista taitoa soveltaa Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella, arvioida ja kehittää omaa käsityöosaamistaan ja käsityön pedagogista asiantuntijuuttaan. Opiskelija osoittaa erinomaista osaamistaan sekä toimii ammattitaitoisesti, tavoitteellisesti ja innovatiivisesti koulukäsityön kehittämiseksi.
                    
