Content areas of technical work and learning (7cr)
Code: LAER2331V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 17.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Class Teacher Education
- Teachers
- Miia Hast
- Course
- LAER2331V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija
- hallitsee ainedidaktiset ja pedagogiset lähtökohdat 1-6 luokkien teknisen työn opetuksen suunnitteluun
- osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti teknisen työn sisältöalueita ja työtapoja koulumaailmaan
- hallitsee teknisen työn laaja-alaiset toimintataidot: mm. työmenetelmien hallinta, materiaalituntemus ja työvälinetieto, tekninen osaaminen, ajankäyttö, suunnittelutaidot ja työturvallisuus
- osaa ideoida, suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisia aihepiirejä/teemoja/ilmiöitä koulukäsityöhön
- hallitsee teknisen työn opetustiloihin liittyvät järjestelyt, materiaalihankinnat ja työturvallisuuden
- osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa palautteen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin pohjalta
- osaa toimia aktiivisesti sekä edistää yhteisöllisyyttä ja turvallisuuskulttuuria ryhmän jäsenenä
- osaa rohkeasti soveltaa uuden oppimista sekä hyödyntää tietoja ja taitoja oman ammatillisen kehittymisen perustana
Execution methods
A_1: Puu- ja metalliteknologia II: yhteensä 65 h
Harjoitukset 25 h
Itsenäinen työskentely ja työskentely pienryhmissä 35 h
Kirjalliset tehtävät 10 h
A_2: Sähkö- ja elektroniikkarakentelu II: yhteensä 65 h
Harjoitukset 25 h
Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 35 h
Kirjalliset tehtävät 10 h
A_3: Tietokoneohjatut työstömenetelmät: yhteensä 49 h
Harjoitukset 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely ja työskentely pienryhmissä 20 h
Kirjalliset tehtävät 9 h
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen yksilötyöskentely:
- Oppimistehtävät (OT)
- Karttuvan tiedon testit (KTT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
Käsityön portfolion täydentäminen (PO) = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
Content
A_1: Puu- ja metalliteknologia II
- työstökoneiden hallinta materiaalien esivalmistelussa: puuntyöstökoneiden rakenne, toimintaperiaatteet ja turvallinen käyttö
- työvälinetieto ja toimintaperiaatteiden ymmärtäminen: keskeiset käsityövälineet sekä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 käytettävät koneet ja laitteet
- teknisen ajattelun kehittäminen ja työtavat: tuotteiden materiaaliset lähtökohdat sekä yksinkertaiset rakenteet, erilaiset työstömenetelmät ja liitostekniikat
- materiaalituntemuksen kehittäminen: puumateriaalien ja tavallisimpien puujalosteiden rakenne ja ominaisuudet; metallilangat, –levyt ja profiilit, liimat ja pintakäsittelyaineet sekä niihin liittyvät työturvallisuusnäkökulmat
- tekninen piirtäminen
A_2: Sähkö- ja elektroniikkarakentelu II
- kytkin- ja sähkömoottorisovellukset
- sarjaan- ja rinnankytkentä
- elektroniset laitteet ja kytkennät
- piirilevyn valmistus
- elektroniikan materiaalihankinnat ja valmiit rakentelusarjat
A_3: Tietokoneohjatut työstömenetelmät
- vektorigrafiikan perusteet ja digitaaliset ohjelmointityökalut
- koneiden toimintaperiaateet ja työturvallisuus
- desing ja muotoilu osana tuotekehitysprojektia
Assessment criteria, satisfactory (1)
0: Suoritus on hylätty. Opiskelija ei suorita kurssin vaatimia osaamistavoitteita ja tehtäviä hyväksytysti.
1: Opiskelijan suorituksissa ja tavoitteissa merkittäviä puutteita tai virheitä. Opiskelija ei huomioi työssä ja työskentelyssä koulumaailman lähtökohtia sekä työmenetelmien käytössä ja valinnoissa paljon epävarmuutta. Opiskelijan aineenhallinta on välttävää ja työskentely epäloogista. Opiskelijan ajankäyttö on hallitsematonta ja tarvitsee paljon ohjausta ja valvontaa. Opiskelija ei kehitä toimintaansa ja ei ota vastaan palautetta. Opiskelija ei osaa työskennellä itsenäisesti tai ryhmässä ja on välinpitämätön.
2: Opiskelijan suorituksissa ja tavoitteissa puutteita ja/tai paikoitellen virheitä. Opiskelija ei osaa soveltaa työhön ja työskentelyyn koulumaailman lähtökohtia sekä työmenetelmien käytössä ja valinnoissa on epävarmuutta. Opiskelijan aineenhallinta on tyydyttävää ja työskentely monelta osin epäloogista. Opiskelijan ajankäyttö on kehittymässä ja tarvitsee ohjausta ja valvontaa. Opiskelija arvioi toimintaansa tekojen tasolla ja on arka palautteelle. Opiskelija ei huomioi työyhteisöä ja yhteistyötaidoissa on selkeitä puutteita.
Assessment criteria, good (3)
3: Opiskelijan suoritukset ja tavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osaa soveltaa työhön ja työskentelyyn koulumaailman lähtökohtia sekä hallitsee eri työmenetelmien käytön. Opiskelijan aineenhallinta on hyvää ja työskentely on loogista. Opiskelijan ajankäyttö on hallinnassa, hyödyntää oppimaansa ja arvioi ja kehittää toimintaansa palautteen pohjalta. Opiskelija huomioi työyhteisön ja toimii aktiivisesti työyhteisössä.
4: Opiskelijan suoritukset ovat virheettömiä ja kurssille asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävästi. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti työhön ja työskentelyyn koulumaailman lähtökohtia sekä hallitsee ammattitaitoisesti eri työmenetelmien käytön. Opiskelijan aineenhallinta on kiitettävää, työskentely teknisesti laadukasta ja oma-aloitteista. Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tietoja ja taitoja oma toiminnan kehittämiseksi. Opiskelijan ajankäyttö on tehokasta ja toimii itsenäisesti, joustavasti ja vastuullisesti työyhteisössä.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelijan suoritukset ovat virheettömiä sekä laadukkaita ja kurssille asetetut tavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelijan työssä ja työskentelyssä on innovatiivisia ratkaisuja ja sovelluksia koulumaailmaan. opiskelija hallitsee sekä ammattitaitoisesti että työturvallisuutta edistäen eri työmenetelmien käytön. Opiskelijan aineenhallinta on erinomaista, työskentely tarkoituksenmukaista, laadukasta ja innovatiivista. Opiskelija on suunnitelmallinen, arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja kehittää aktiivisesti asiantuntijuuttaan. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässä, arvostaa työyhteisöä sekä tukee ja edistää työturvallisuuskulttuuria.