Skip to main content

Technical Mechanics 1 (5 cr)

Code: K502K413OJ-3002

General information


Enrollment
01.10.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 27.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 80
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Petri Kesälahti
Ari Pikkarainen
Teacher in charge
Petri Kesälahti
Groups
KA52K24S
Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering (blended studies), Kemi, Autumn 2024
KA52K24Sr1
Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2024
KA52K24Sr2
Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2024
KA52K24Sr3
Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2024
Course
K502K413OJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson tavoitteena on käydä läpi statiikan ja lujuusopin perusteet ja tutkia niihin liittyviä ilmiöitä todellisissa tilanteissa ja rakenteissa. Opit ymmärtämään teknillisen mekaniikan laskennan merkityksen sekä soveltaa statiikan ja lujuusopin perusteita laitteiden, koneiden ja rakenteiden suunnittelussa. Ymmärrät materiaalinvalinnan merkityksen koneensuunnittelussa laskennan kautta.

Content

Statiikan perusteet tasossa:
- pistevoima, voiman momentti
- voimajakaumat
- tukilaitteet ja vapaakappalekuva
- suoran palkin rasitukset
Lujuusopin perusteet
- peruskäsitteet
- materiaalien ominaisuudet lujuuslaskennassa
- rasitustapaukset: veto/puristus, taivutus, leikkaus, vääntö
Käytännön harjoitukset eri aiheista

Location and time

Kevät 2025.
ZOOM, Kosmos, Kemi.

Materials

Tarvittava materiaali Moodlessa.



Lisämateriaali (vapaavalintainen):



- Tapio Salmi. Statiikka. Pressus Oy.



- Tapio Salmi&Sami Pajunen. Lujuusoppi. Pressus Oy.



- Esa Hietikko: Palkki.


Teaching methods

Luennot ja laskuharjoitukset: päiväryhmälle koululla, monimuodolle ZOOM:ssa.

Statiikan osuudessa (viikot 3-9) merkintä "Hybridiopetus" tarkoittaa seuraavaa:
- päiväryhmä opiskelee läsnä koululla lukujärjestyksen mukaisesti.
- luento striimataan samanaikaisesti ZOOMiin monimuotoa varten

Monimuoto voi valita täten osallistusmahdollisuuden:
- ZOOM:ssa lukujärjestuksen mukaisesti livenä (ZOOM-tunnit päiväaikaan)
- ZOOM nauhoitteen katsominen valitsemallaan ajalla
- monimuoto voi tulla koululle paikan päälle luennoille halutessaan

Exam schedules

Molemmat osat suoritettava hyväksytysti, opintojakson arvosana on näiden kahden osion arvosanojen keskiarvo.

Uusinnat ilmoitetaan erikseen opintojakson varsinaisen toteutuksen jälkeen.
Statiikan ja lujuusopin osuudet voi uusia erikseen (esim. jos vain toinen on hylättynä).

Opintojakson suoritus ja uusiminen/korottaminen Lapin AMKn tutkintosäännön mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten laskennassa on selkeitä asiavirheitä ja merkinnällisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja merkinnällisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Laskutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja merkintäkieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja merkintäkieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee suorittamaan statiikan ja lujuusopin perusteiden (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) laskutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja merkintäkieltä.

Go back to top of page