Research-Minded Social Work (5cr)
Code: SSOS1103V24-3001
General information
- Enrollment
- 01.11.2024 - 31.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Social Work
- Teachers
- Katriina Sirkka
- Eve Orhanli
- Emilia Brusila
- Enni Mikkonen
- Teacher in charge
- Eve Orhanli
- Scheduling groups
- Rovaniemen seminaariryhmä 1 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Rovaniemen seminaariryhmä 2 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Rovaniemen seminaariryhmä 3 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Etäseminaariryhmä 4 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Etäseminaariryhmä 5 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Etäseminaariryhmä 6 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Etäseminaariryhmä 7 (Size: 10 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- Course
- SSOS1103V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- rajata tutkimuskysymyksen ja vastata siihen
- soveltaa tieteellisen kirjoittamisen periaatteita ja hahmottaa tutkimusetiikkaa
- keskustella omasta ja muiden tutkimusaiheista.
Execution methods
Opetusprofiili: LÄHI tai ETÄ 1.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 1) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä pienryhmätyöskentelyyn, jonka aikana tehdään kirjallinen työ.
Content
Opintojaksolla opiskelija tutustuu sosiaalityön tutkimuskohteisiin, tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tutkimusmenetelmiin sekä tieteellisiin raportoinnin muotoihin. Opintojaksolla opiskelija kirjoittaa itsenäisen tieteellisen tekstin, joka esitellään omalle ryhmälle.
Location and time
4.2.2025-21.5.2025
Rovaniemi/etäopetus
Teaching methods
Luento-opetus ja pienryhmätyöskently
Student workload
Luennot (8h) ja pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.
1. Opetusprofiili: LÄHI. Luennot (8h). Pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.
2. Opetusprofiili ETÄ1. Luennot (8h). Pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei ole osallistunut seminaarityöskentelyyn ja/tai essee ei täytä arviointikriteerille ”Välttävä (1)” annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista pintapuolisesti. Esseen tutkimuskysymys ja siihen vastaaminen jäävät epäselviksi. Essee täyttää tehtäväksiannon vähimmäiskriteerit tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden noudattamisen sekä lähteiden käytön suhteen.
Tyydyttävä (2): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista keskeisiä käsitteitä käyttäen. Esseen tutkimuskysymys on liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Tutkimuskysymykseen on vastattu hyödyntämällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, mutta käsittely on pääasiassa referoivaa. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu tyydyttävästi.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti. Esseen tutkimuskysymys ja sen rajaus ovat sopivia. Tutkimuskysymykseen on vastattu aiheeseen soveltuvaa kirjallisuutta hyödyntämällä. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu hyvin.
Kiitettävä (4): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti ja kattavasti. Esseen tutkimuskysymys ja rajaus ovat sopivia ja perusteltuja. Valittu kirjallisuusaineisto ja sen käyttö ovat tutkimustehtävään sopivia ja esiin tulee myös kirjoittajan oma ajattelu. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu kiitettävästi.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti, kattavasti ja monipuolisesti. Esseen aiheenvalinta ja rajaus ovat hyvin perusteltuja ja niissä näkyy luova ajattelu. Kysymyksenasettelu osoittaa omaa pohdintaa ja on perusteltu hyvin. Huolellisesti valittu kirjallisuus sekä kirjoittajan oma ajattelu tukevat tutkimuskysymykseen vastaamista. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu erinomaisesti.
Qualifications
Suositellaan kirjaston järjestämä Tiedonhankinnan perusteet -kurssi, jossa opiskelija oppii LUC-Finnan käytön.
Tiedonhankinnan perusteet sisältyy ayKAKA0003 Akateemiset opiskelutaidot -verkkokurssiin.
Further information
Suositellaan kirjaston järjestämä YMEN1807 Tiedonhankinnan perusteet -kurssi, jossa opiskelija
oppii LUC-Finnan käytön.
YMEN1807 Tiedonhankinnan perusteet sisältyy ayKAKA0003 Akateemiset opiskelutaidot -
verkkokurssiin.
Ilmoittautumisen yhteydessä valitset seminaariopetusryhmän. Seminaariryhmiä järjestetään Rovaniemellä lähiopetuksena, sekä Zoomissa etäopetuksena. Huomaathan, että etäosallistuminen on mahdollista vain, mikäli suoritat opiskeluja avoimessa yliopistossa, sivuaineena tai sinulla on aiempi korkeakoulututkinto. Mikäli valitset etävaihtoehdon, suoritat myös luennot etänä. Avoimen opiskelijoilla, sivuaineopiskelijoilla ja aiemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla on mahdollisuus valita halutessaan myös Rovaniemen seminaari, mutta silloin ei voi vaihtaa kesken kaiken etäryhmään. Huomioithan myös, että seminaariryhmien kokoontumisajat vaihtelevat hieman ryhmittäin.
Aiemman kandidaatin- ja maisterintutkinnon suorittaneet voivat hakea korvaavuutta opintojaksosta. Lisätietoa ja ohjeistusta korvaavaan tehtävään kurssin vastuuopettajalta.