Imagining Future Economies (5cr)
Code: HAJO1212V24-3001
General information
- Enrollment
- 01.05.2025 - 19.06.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2024 - 31.08.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Administrative Sciences and Management
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kasvutalouden jälkeiseen aikaan soveltuvia tulevaisuuden talouden muotoja ja niiden teoreettisia taustoja
- analysoida kriittisesti taloudellisen kielen valtaa sekä vallitsevan talouspuheen retoriikkaa
- hahmottaa uutta talouden kieltä, jossa taloudellisen toiminnan tavoite on tuottaa planetaarista hyvinvointia
- tarkastella talouden, luonnon ja ihmisen suhdetta luontokulttuurisena, monilajisuutta kunnioittavana.
Execution methods
Opetusprofiili: HYBRIDI 3.
Content
Siirtymä ihmiskeskeisestä talousajattelusta kohti monilajisuutta kunnioittaviin tapoihin.
Yhteisen talous, yhteisyys, omistamisen ja vaurauden uudelleenajattelu, tulevaisuuden osuuskunnat ja yrittäjyys. Monilajinen talous, moninaiset taloudet, ekofeminismi, feministinen uusmaterialismi; luontokulttuurit, yhteiselo, huolenpito, toimeentulo, elonkirjo, elonkehä. Taloudellisen toiminnan aikajänne.
Location and time
Yliopistolla ja Zoom, syyslukukaudella 2024, 1 periodi.
Materials
Kurssikirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan kurssin alkaessa. Se on saatavilla Moodlessa.
Teaching methods
Luennot, esitehtävät, luennoilla tehtävät ryhmätyöt, loppuessee.
Completion alternatives
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti kesäopintoina (tehtävien palautus 22.8. mennessä):
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0). Kurssisisältöön kuuluvia asioita ja käsitteitä ei ole ymmärretty. Vastaus on epälooginen ilman punaista lankaa eikä vastaa tehtävänantoa.
Välttävä (1): Osoittaa kurssisisällön niukkaa ymmärtämistä. Saattaa sisältää väärinkäsityksiä, jotka estävät ymmärtämistä. Vastaus on lähinnä luentojen ja/tai muun materiaalin referointia ilman omaa pohdintaa.
Tyydyttävä (2): Osoittaa kurssisisällön kohtuullista ymmärtämistä. Painottuu luentojen ja/tai muun aineiston toistavaan kuvaamiseen. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Osoittaa kurssisisällön hyvää ymmärtämistä. Asioita on käsitelty monipuolisesti ja pohtivasti. Oma ajattelu on nähtävissä. Laajempi kokonaiskuva ja asioiden yhdistely jää vähemmälle.
Kiitettävä (4): Osoittaa kurssisisällön hyvää ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on huolellinen, analysoiva, valikoiva ja kokoava.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Osoittaa erittäin syvällistä ja kokonaisvaltaista kurssisisällön ymmärtämistä. Vastaus on pohtiva, reflektoiva, arvioiva ja kriittinen. Vastaus sisältää uusia, luovia näkökulmia, jotka on hyvin argumentoitu suhteessa kurssisisältöön.