Kirjallisuuskatsausklinikka (10op)
Toteutuksen tunnus: KASU1303V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 08.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Politiikkatieteiden ja sosiologian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mika Luoma-aho
- Vastuuopettaja
- Mika Luoma-aho
- Ryhmät
-
SOPTsyvPolitiikkatieteet ja sosiologia syventävät opinnot
- Opintojakso
- KASU1303V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä pro gradu -tutkielmansa aiheeseen liittyvän keskeisen aiemman tutkimuskirjallisuuden
- arvioida itsenäisesti omaa aihettaan koskevan aiemman tutkimuksen määrää ja laatua sekä valikoida keskeiset lähteet
- sijoittaa opinnäytteensä politiikan tutkimuksen ja sen perinteiden kenttään.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI.
Suoritustavat
1. Ennakkotehtävän palauttaminen
2. Osallistuminen seminaariin
3. Kirjallisuuskatsaus (noin 3000 sanaa).
Sisältö
Valittuaan pro gradu -tutkielmansa aiheen opiskelija perehtyy siihen liittyvään aiempaan tutkimuskirjallisuuteen, siinä saavutettuihin tuloksiin sekä teoreettisiin näkökulmiin, joista tutkimuksen aihepiiriä on lähestytty. Opintojakson jälkeen opiskelijalla on käsitys aiheeseensa liittyvän, erityisesti politiikkatieteellisen tutkimuksen määrästä ja laadusta. Opintojakso tukee välittömästi gradutyöskentelyä ja sen tuloksia voidaan sisällyttää valmiiseen graduun. Kirjallisuuskatsauksen avulla varmistetaan, että opiskelija pystyy perustelemaan oman tutkimuksensa merkityksen ja tarpeellisuuden suhteessa aiemmin tehtyyn tutkimukseen. Opintojakso suositellaan suoritettavaksi yhdessä tutkielmaseminaarin kanssa.
Aika ja paikka
1. opiskelija palauttaa ennakkotehtävän opettajalle ennen virikeluennon alkua;
2. virikeluento 3h syyskuun puolessa välissä, iltapäivällä (esim 12-15), seminaaritila tai pieni luentosali
3. työpaja lokakuun puolessavälissä esim kahtena perättäisenä iltapäivänä klo 12-16, seminaaritila.
Oppimateriaalit
Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti omaan graduunsa liittyvään aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen ja luonnostelevat sen pohjalta aihion graduun päätyvälle kirjallisuuskatsukselle tai -katsauksille.
Opetusmenetelmät
1. Opiskelija palauttaa ohjeiden mukaisen ennakkotehtävän oman graduhankkeensa tiimoilta ennen kurssin alkua;
2. kurssi alkaa virikeluennolla aikaisemman tutkimuksen roolista ja merkityksestä gradun tutkimusprosessissa (3h);
3. kurssi jatkuu kaksipäiväisellä työpajalla (30min/gradu), jossa opettaja kirjallisesti kommentoi kutakin ennakkotehtävää, siihen liittyvää aikaisempaa tutkimuskirjallisuutta ja tieteellistä keskustelua, sekä pohtii eri tapoja suunnitella, rajata ja toteuttaa kuhunkin graduprojektiin tähtäävää tutkimusta;
4. opiskelijat perehtyvät itsenäisesti omaan graduunsa liittyvään aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen ja luonnostelevat sen pohjalta aihion graduun päätyvälle kirjallisuuskatsukselle tai -katsauksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Osoittaa aikaisemman tutkimuksen niukkaa ymmärtämistä. Saattaa sisältää selkeitä väärinkäsityksiä. Teksti on lähinnä vähäistä referointia. Tekstistä ei näy juurikaan omaa ajattelua tai vuoropuhelua aikaisemman tutkimuksen kanssa.
Tyydyttävä (2): Osoittaa kohtuullista ymmärtämistä. Painottuu aikaisemman kirjallisuuden toistavaan kuvaamiseen, jossa saattaa olla pieniä virheitäkin. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Osoittaa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden ymmärtämistä. Oma ajattelu on nähtävissä. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedon soveltaminen ovat näkyvissä, mutta jäävät osin niukoiksi.
Kiitettävä (4): Osoittaa asioiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Osoittaa asioiden ja niiden välisten suhteiden syvällistä ymmärtämistä. Pohtiva, reflektoiva, arvioiva, omakohtainen, rohkea ja / tai ihmettelevä.
Esitietovaatimukset
Maisteriopintojen HOPS-keskustelu ohjaavan opettajan kanssa