Siirry suoraan sisältöön

Pro gradu -seminaari I, ilmoittautuminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KKAS3011-3046

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 25.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 128
Opettajat
Outi Kyrö-Ämmälä
Opintojakso
KKAS3011

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- rajata tutkittavan ilmiön ja etsiä itsenäisesti sitä koskevaa tietoa
- suunnitella tutkimusprosessin toteuttamisen
- laatia tutkimussuunnitelman, josta ilmenevät tutkimuksen kysymyksenasettelu, keskeiset käsitteet ja teoreettisen viitekehyksen runko
- etsiä tutkielman kannalta relevanttia kirjallisuutta erilaisista tietokannoista
- kommentoida tutkimustekstejä, keskustella aktiivisesti ja arvioida toisten opiskelijoiden esityksiä
- argumentoida näkemyksensä suullisesti ja kirjallisesti

Toteutustavat

Seminaari toteutetaan joko lähi- ja/tai verkko-opetuksena.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (25 tuntia)
Itsenäinen työskentely (110 tuntia)

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija
- perehtyy tutkimuksensa kannalta merkitykselliseen tieteelliseen ja metodikirjallisuuteen
- jäsentää tutkimusaihetta ideapaperissaan ja tutkimussuunnitelmassaan, joka sisältää seuraavat asiat:
- tutkielman aihe ja aiheen perustelut
- keskeiset käsitteet
- tutkielman alustavat tavoitteet ja tutkimuskysymykset
- tutkimusmenetelmä ja suunnitelma aineistonkeruusta
Seminaarissa opiskelija
- esittelee tutkimussuunnitelmansa
- opponoi toisen opiskelijan tutkimussuunnitelman

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
- opintojakson aikana annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen
- yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
HYVÄKSYTTY:
- kaikkien opintojakson aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Lisätiedot

Kirsti Lempiäinen:
Korkeakoulutututkimus, työelämätutkimus, feministinen pedagogiikka, tiedon tutkimus.
Ohjaajan erityisellä osaamisalueella olevat tutkimusmenetelmät: Laadulliset tutkimusmenetelmät, erityisesti diskursiivinen /diskurssianalyysi, etnografinen analyysi, haastattelututkimus, teoria- ja aineisto-ohjaavat sisällönanalyysit - lisäksi repreosentaatio- ja narratiivinen tutkimus ja lomakekysely aineistonhankintamenetelmänä.

Marja-Riitta Maasilta:
Ohjaajan keskiössä olevat tutkimukselliset aihealueet:
Mediakasvatuksen tutkimus
Kansainvälisyys kasvatustieteellisissä toimintaympäristöissä
Kriittinen lukutaito

Ilkka Ratinen:
Ohjaajan keskiössä olevat tutkimukselliset aihealueet:
Luontosuhde
Kestävyyskasvatus
Kestävyysmurros
Ilmastokasvatus
Kestävyystaidot

Leena-Maija Rossi:
Ohjaajan keskiössä olevat tutkimukselliset aihealueet:
Sukupuolentutkimus
Visuaalisen kulttuurin tutkimus (media, taide)
Queer-tutkimus
Intersektionaalisuus
Ohjaajan erityisellä osaamisalueella olevat tutkimusmenetelmät:
Diskurssianalyysi
Teemoittelu, laadullinen sisällönanalysi
Visuaalisten aineistojen analyysi: kontekstualisoiva lähiluku, semioottinen analyysi

Heidi Sinevaara-Niskanen:
Ohjaajan keskiössä olevat tutkimukselliset aihealueet:
*kestävyyskysymykset, erityisesti sosiaalinen kestävyys
*pohjoista/arktista koskevat kysymykset
* feministinen tutkimus

Tanja Äärelä:
Ohjaajan keskiössä olevat tutkimukselliset aihealueet: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki, erityispedagogiset teemat, syrjäytyminen/ulkopuolisuus, osallisuuden tukeminen, perusopetukseen ja toiselle asteelle liittyvät teemat, opettajuus.
Ohjaajan erityisellä osaamisalueella olevat tutkimusmenetelmät: Laadulliset tutkimusmenetelmät, erityisesti narratiivisuus ja fenomenografia.

Heli Ruokamo:

Marjaana Kangas:
Oppiminen erilaisissa luonto-, kulttuuri- ja digitaalisissa ympäristöissä, Opetuksen ja koulutuksen kehittäminen, Innovatiiviset oppimisympäristöt, Leikillisyys ja pelillisyys oppimisessa ja opetuksessa, Mediakasvatuksen ja hyvinvoinnin tematiikat, Oppiminen ja uudet lukutaidot, Moniammatillinen yhteistyö. Ohjaajan erityisellä osaamisalueella olevat tutkimusmenetelmät: Laadullinen tutkimus.

Siirry alkuun