Matematiikan oppimisen tuki (5op)
Toteutuksen tunnus: EKAS2003-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 29.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2023 - 13.02.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Vastuuopettaja
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Ryhmät
-
ERILERErilliset erityisopettajan opinnot 60 op
-
ERILO2Erityisopettajan ko. 2. vuosikurssi
- Opintojakso
- EKAS2003
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- tuntee matematiikan perustaitojen kehittymisen, osaa arvioida perustaitojen hallinnan tason ja ymmärtää edellisten merkitystä matemaattisten oppimisvaikeuksien näkökulmasta
- tunnistaa matematiikan oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä eri ikävaiheissa ja tuntee keskeisimmät matemaattisten oppimisvaikeuksien määrittelytavat
- osaa teoria- ja arviointitiedon avulla tunnistaa tuen tarpeita, suunnitella ja toteuttaa tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta
- osaa käyttää ja soveltaa tutkimusperustaisia arviointi- ja opetusmateriaaleja
- osaa soveltaa matematiikan oppimiseen liittyviä kognitiivisia, motivationaalisia ja affektiivisia tekijöitä koskevaa teoreettista tietoa oppimisen tuen keinojen suunnittelussa
Toteutustavat
suurryhmäopetus 16 h, harjoitukset 14 h, yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 105 h
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää suurryhmäopetukseen osallistumista sekä vaaditun kirjallisuuden (3 teosta), muun materiaalin ja luentoihin perustuvan tentin suorittamista oppimistehtävinä tai muulla sovittavalla tavalla. Aktiivinen harjoituksiin osallistuminen ja siellä annettujen tehtävien tekeminen.
Sisältö
- matemaattiset perustaidot ja niiden kehittyminen, matematiikan oppimiseen liittyvät kognitiiviset, sosiaaliset ja affektiiviset tekijät
- matematiikan oppimisvaikeudet ja niitä selittävät tekijät ja yhteydet muihin oppimisvaikeuksiin
- matematiikan oppimisvaikeuksien tunnistaminen, arviointi ja kuntoutus
- arviointi- ja seulontamenetelmät, yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen järjestämisen tuki ja tuen vaikuttavuuden seuranta
- matemaattisten taitojen tukeminen ja tuen vaikuttavuuden arviointi eri ikävaiheissa
- oppimisen ja opetuksen tuki ja apuvälineet
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0 Opiskelija ei tunnista kurssin keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Hän ei tunne matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita eikä kykene soveltamaan tietoa matematiikan oppimisen vaikeuksista ja tuen tarpeiden arvioinnista. Matematiikan oppimisen tuen käytännöt ja soveltaminen ovat vain omiin kokemuksiin perustuvaa eikä niitä jäsennetä käsitteellisesti.
1 Opiskelija tunnistaa joitain kurssin keskeisiä käsitteitä ja niiden yhteyttä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa hieman matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita, mutta ei yhdistä niitä matematiikan oppimisen vaikeuksiin ja tuen tarpeiden arviointiin. Opiskelija tunnistaa tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja mutta soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vajavaiseksi.
2 Opiskelija pystyy tarkastelemaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä teorian ja käytännön välillä painottuen omiin kokemuksiin. Hän tunnistaa matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä. Opiskelija tuntee tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Soveltaminen on osin argumentoivaa, mutta käsitteellinen jäsentäminen jää pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Opiskelija osaa eritellä ja jäsentää matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan ja jäsentämään sitä koskevaa tutkimustietoa oman aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä oppimaansa peilaten. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperusteisiin interventiomenetelmiin. Hän hyödyntää arviointi- ja opetusmateriaaleja sekä soveltaa ja käyttää niitä argumentoiden opetuksen ja tuen
kysymyksiin. Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja osaa soveltaa sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä.
4 Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ja argumentoiden oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosesseja. Hän tuntee lainsäädännön ja säädösperustan ja toteuttaa tukea niiden mukaisesti. Hän ymmärtää monipuolisesti ja syvällisesti monialaisen yhteistyön, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden tuen eri vaiheissa. Opiskelijan oman ja muiden asiantuntijaprofessioiden ymmärtäminen ja tunnustaminen monialaisessa yhteistyössä on mallikasta. Opiskelija kykenee arvioimaan ja argumentoimaan oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Eettiset ulottuvuuden tulevat monipuolisesti ja osaavasti huomioiduiksi läpi prosessien. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti ja laaja-alaisesti oppimisen ja koulunkäynnin tuen käsitteillä ja tuntee prosessit. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi, soveltaa, arvioi ja kehittelee tuen asioita. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Lisätiedot
Opintojakson vastuuopettaja yliopistonlehtori Anneli Hermanoff
Perus-, aine- ja syventävien opintokokonaisuuksien vastuuhenkilö professori Tanja Äärelä.