Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A72H0002-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Opettaja
- Johanna Rintala
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Paula Yliniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Sari Petäjä
Opiskelijaryhmät
-
RA72H24KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.
Sisältö
- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelma löytyy linkistä: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_petaja_lapinamk_fi/EXr_XHEmtidKkeZYP0DmAGQBsRo6RpTFGiJWYeU5B80A0A?e=atthJO
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyvät moodlesta.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson esseen palautus 11.3.2024 klo 16.00 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.
Hylätty: Et saavuta tasoa 1.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, arvioidaan asteikolla 0–5
Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa Oppiportti testi hyv/hyl
Verkkovuorovaikutuksen ryhmätehtävä arviointi hyv/hyl
Roolipäiväkirja hyv/hyl
Monikulttuurisuus hoitotyössä Skhole testi hyv /hyl
Monikulttuurisuus tehtävä ryhmätehtävä hyv/hyl